Grootste verzekeraar op Sint Maarten moet nog duizenden claims orkaanschade afwikkelen
- Nieuws
- 12 dec 2017
- 7 minuten leestijd
Duizenden bewoners van Sint Maarten wachten nog altijd op hun verzekeringsgeld. Een deel van de gedupeerden is daarom met eigen geld aan wederopbouw begonnen.
Deze week is het honderd dagen geleden dat de verwoestende orkaan Irma over Sint Maarten raasde, waarbij 90 tot 95 procent van alle inwoners en ondernemers schade leden. Van omvergeblazen woningen en ingedeukte auto’s tot miljoenenschades aan appartementencomplexen en hotels. Sinds de orkaan blijkt voor honderden miljoenen aan schades geclaimd bij de zes lokale verzekeraars op Sint Maarten.
Grootste verzekeraar: 250 miljoen dollar schade
Volgens de grootste lokale verzekeraar, Nagico, gaat het alleen bij deze maatschappij al om een totaalbedrag van 250 miljoen dollar. Nagico heeft een klantenbestand van zo’n 60 tot 70 procent van alle verzekerden op het eiland. “De totale verzekerde schade zal veel hoger liggen”, vertelt Nagico-directeur Dwayne Elgin aan Brandpunt. “Wij schatten die op ongeveer een half miljard dollar. En inclusief onverzekerde schade, zal het totaalbedrag zeker boven de miljard liggen."
Directeur Dwayne Elgin overhandigt een cheque aan een van de gedupeerden
Volgens de directeur heeft Nagico vele duizenden claims binnengekregen. "Van de schadeclaims voor voertuigen is nu ongeveer de helft afgewikkeld. Meer dan tweeduizend claims betroffen persoonlijke eigendommen en daarvan is nu zo’n 20 procent afgewikkeld", aldus Elgin.
Een groot aantal inwoners en ondernemers is overigens niet verzekerd. Dat komt vaak doordat de verzekeringspremies in het Caraïbisch gebied relatief hoog zijn als gevolg van het vaker voorkomende natuurgeweld.
Afwikkeling duurt lang
De Nagico-directeur erkent dat de afwikkeling van schades lang kan duren gezien de lastige omstandigheden na de orkaan. “Er was eerst een tekort aan aannemers. Er ontbraken bouwmaterialen en de prijzen zijn gestegen. Daardoor duurt het ook langer voordat de gedupeerden zelf en de schade-experts de schade goed kunnen inschatten.”
Er zijn zelfs extra mensen ingevlogenDwayne Elgin
Wat ook meespeelt bij de vertraging is dat een kleine groep schadeafhandelaars al die claims moet afwikkelen. “Het gaat om ongeveer 150 tot 180 schadeafhandelaars”, vertelt voorzitter Neil Henderson van de vereniging van schadebemiddelaars van Sint Maarten (SIBA) aan Brandpunt. “Zij werken van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Er zijn zelfs extra mensen ingevlogen, maar het blijft een kleine groep als je kijkt naar het enorme aantal schades. De druk op hen is erg groot.”
De afwikkeling van claims kon volgens Henderson pas een maand na de orkaan echt op gang komen. “Er waren die eerste tijd allerlei logistieke problemen, zoals de luchthaven die dicht was. Daardoor duurde het langer om de experts in te vliegen. Buitenlandse schadeafhandelaars moesten bovendien eerst hun telefoons activeren. Zij waren ook nog niet bekend met het eiland dus moesten hun weg nog vinden. En er was lange tijd een avondklok”, aldus Henderson.
Bijna alle auto’s total loss
De afwikkeling van autoschades verloopt het snelst. Bijna alle auto’s zijn total-loss verklaard volgens de vereniging. Henderson: “Dat kon snel gebeuren omdat bij een schade groter dan tweederde van de dagwaarde een auto al wordt afgeschreven. Het schadegeld is grotendeels al uitgekeerd doordat vooral de banken de begunstigde waren. Veel mensen hadden bij de bank een lening lopen voor hun auto. Die banken hadden dus ook onderhandelingskracht, waardoor het snel kon gaan.”
Dieudonnees auto is total-loss verklaard
Toch levert deze snelle uitkering volgens Henderson voor veel autobezitters niets op. “Probleem is nu dat zij een andere auto moeten kopen en bij de bank dan opnieuw moeten aankloppen voor een nieuwe lening. Maar die krijgen ze vaak niet. Want ze moeten nu aantonen dat ze voldoende inkomsten hebben en dat is vaak onzeker omdat na de orkaan veel mensen hun werk zijn kwijtgeraakt. Er is op Sint Maarten nu een vacuüm in de economie ontstaan.”
Op eigen kracht
Verzekeraars staan daarom de lokale bevolking toe om de beschadigde auto of het autowrak te houden. Daardoor rijden nu op Sint Maarten veel beschadigde auto’s rond. “Dat geeft weer een veiligheidsprobleem”, vertelt Henderson. “Maar ja, je moet wat. Mensen lappen dus zelf de auto weer op en rijden nu in die wrakken over het eiland.”
De meeste mensen hebben meer schade aan hun persoonlijke eigendommen dan alleen aan hun auto. Toch proberen veel inwoners en ondernemers er het beste van te maken, vertelt ook verzekeringsagent Mano van der Camp. “Velen zijn met eigen geld aan de slag gegaan. Zij zijn dus al aan het herbouwen. Ze gebruiken hun laatste geld. Want ze kunnen ook niet wachten. Vooral het toerisme moet op gang komen en daarvoor is het ook nodig dat ondernemers hun hotels, appartementen, restaurants en winkels weer kunnen herstellen, want 90 tot 95 procent van het eiland draait op het toerisme.”
Het onderhandelingsspel wordt hard gespeeldMano van der Camp
Hogere eisen herverzekeraars
Van der Camp vertegenwoordigt ook een aantal grote ondernemers. Hun schade loopt in de miljoenen. Daarom is het nodig dat de lokale verzekeraars via grote herverzekeringsmaatschappijen de claims afwikkelen. “De eisen zijn hoger. Zo is een onafhankelijk schaderapport nodig maar ook dat proces verloopt traag en het onderhandelingsspel wordt hard gespeeld”, vertelt Van der Camp.
“Ik heb grote klanten die eindelijk na maanden zo’n schaderapport hebben en dan komt de verzekeraar opeens met het verhaal dat er nog een tweede expert betrokken moet worden. Terwijl de eerste expert gewoon een internationaal gerenommeerd bureau is. Je vraagt je dan af of dit echt een contra-expertise is, of dat ze het doen om het proces te rekken zodat het water de ondernemer aan de lippen staat en dat 'ie uiteindelijk sneller ‘ja’ zegt tegen de voorgestelde uitkering voor zijn schade. Ik denk dat ze zo proberen het uitkeringsbedrag te drukken.”
Eigen geld raakt op
Ondernemers krijgen volgens Van der Camp wel voorschotten. Maar ook daarmee lijkt soms te worden gerommeld. “Dan is beloofd dat zij tien procent krijgen als voorschot. Maar als je dan de check gaat ophalen blijkt dat maar vijf procent te zijn. Dan moet je er weer achteraan.”
De economie lijkt volgens Van der Camp weer op gang te komen nu de wederopbouw is gestart. “Maar dit is gecamoufleerd”, zegt hij. “Vooralsnog levert het herbouwen weer werkgelegenheid op. Maar als het verzekeringsgeld niet komt, raakt het eigen geld op en worden mensen weer ontslagen. Het is echt de vraag wat er over twee maanden gebeurt.”
Verzekeringsagent Mano van der Camp
Oplopende spanning
De spanning en frustratie lopen op, constateren schadebemiddelaars. “Normaal is een schade binnen twee weken opgelost”, vertelt Van der Camp. “Nu is er veel vertraging en dat geeft veel extra schade. Bij kleine ondernemers omdat zij hun zaak niet kunnen openen. Bij grote klanten omdat zij veel inkomsten mislopen terwijl ze wel soms honderden werknemers moeten blijven doorbetalen.”
Van der Camp krijgt inmiddels zelfs ’s nachts telefoontjes. “Een dame die mij om twee uur ’s nachts belt omdat zij het niet meer uithoudt. Er is veel frustratie. Een andere klant heeft nu een advocaat ingeschakeld. Dat snap ik als het zo lang duurt.”
Tijd dringt
De lokale bevolking heeft veel geduld, zegt de voorzitter van de vereniging van schadebemiddelaars. “Het is daarom nog redelijk stil en iedereen begrijpt dat verzekeraars hun best doen gezien de omstandigheden. Maar zo meteen met Kerst willen mensen er toch weer goed bij zitten, dus de spanning stijgt. Als de betalingen ook na Kerst nog uitblijven, dan gaan we in januari een ander hoofdstuk in. Met frustratie en ruzie over claims. De tijd dringt.”