Der Pass: een soort van Duitse The Bridge
Der Pass a.k.a. Pagan Peak
Smulde jij destijds van Scandinavische knallers als The Killing en The Bridge? Ja? Nou, dan is dit nogal een een serie voor jou.
Het zoveelste bewijs dat Duitse series inmiddels meer zijn dan de zoveelste Tweede Wereldoorlog anekdote.
Twitter heeft vaak wel iets weg van een open riool. Het is het platform waar mensen elkaar – zonder ook maar iets van een filter – de maat nemen en hinderlijk voor eigen parochie preken. Het is de plek waar bijna iedere dag wel iemand aan de schandpaal wordt genageld, zodat de gal spuwende menigte zich na afloop weer wat beter over zichzelf kan voelen. Door die gestaag oplopende PH-waarde in mijn tijdlijn heb ik zo vaak op het punt gestaan om mijn account de nek om te draaien, maar dan zie je weer een heerlijk vileine tweet waarin Alexandria Ocasio-Cortez het patriarchaat in 200 tekens tot de grond afbrandt en denk je: misschien moet ik toch nog maar even blijven hangen. Gelukkig maar, want daardoor kon Karst van Sloten mij laatst een Duitse serie tippen die met kinderlijk gemak de concurrentiestrijd met de betere Scandinavische nagelbijters aankan. Der Pass is er één uit de koker van de makers van het donkere en grimmige Dark en je hoeft alleen maar even de trailer te kijken om te zien dat ze hun duistere fingerspitzengefühl nog niet verloren zijn. Verre van.
Grensgeval
Op een grensmarkering in de bergen van Oostenrijk en Duitsland wordt het
bevroren lichaam van een onbekende man gevonden. Hij is daar door zijn
moordenaar in een nogal theatrale houding achtergelaten, waarbij de ene
helft van zijn lijf zich in Oostenrijk bevindt en de andere helft in
Duitsland. Het is aan de bevlogen Duitse detective Ellie Stocker en haar
iets minder begeesterde Oostenrijkse collega, Gedeon Winter, om uit te
vogelen wat hier in hemelsnaam aan de hand is. Al snel blijkt dat ze
over een seriemoordenaar zijn gestruikeld die met zijn ‘werk’ de wereld
een stukje mooier probeert te maken. Nobel streven natuurlijk, maar
persoonlijk lijkt mij dit niet helemaal de manier om dat aan te pakken.
Maar ik kan er uiteraard naast zitten.
Der Pass is alles wat we zo lekker vinden aan de series van onze noorderburen.
Die Brücke
Ik weet wat de meeste van jullie denken, dit lijkt wel verdacht veel op het startschot van The Bridge.
Dat klopt. Op voorhand is het inderdaad niet het meest originele plot.
Ook de ietwat stroeve samenwerking tussen twee sociaal-gehandicapte
detectives met de nodige strubbelingen in de privésfeer hebben we al
vaker voorbij zien komen. Zelfs de stemmige cinematografie met
helikopterbeelden van spaarzaam verlichte, uitgestorven steden die zich
opmaken voor de nacht is allesbehalve vernieuwend. Klopt allemaal. Toch
heeft Sky Deutschland – eerder al verantwoordelijk voor Das Boot en het fantastische Babylon Berlin
– met Der Pass een serie geknutseld die haar bestaansrecht al na een
aflevering of twee heeft afgedwongen. Het is duister, ongemakkelijk en
vervreemdend op precies de goede manier en het smaakt vooral naar meer.
Het is alles wat we zo lekker vinden aan de series van onze
noorderburen, maar dan in het Duits. Dat kan dus blijkbaar gewoon. Het
is misschien niet zó bloedstollend als The Bridge of The Killing, maar spannend evenzeer. Een flinke aanrader en na 4 Blocks, Dogs Of Berlin en Bad Banks
het zoveelste bewijs dat Duitse series inmiddels meer zijn dan de
zoveelste Tweede Wereldoorlog anekdote of muffe detective met een
schurfterige herdershond. Schauen die handel!
- Sky Deutschland (2019)
- Een soort van The Bridge op z’n Duits. Uiteraard wel iets minder goed.
- 55 minuten per aflevering