Popcorntijd: Hell Or High Water en In Vrijheid
Hell
or High Water
Bankovervallen komen in allerlei soorten en maten voor in
Hollywoodfilms. In het subgenre ‘heist movies’ variëren de bankovervallen van
ingenieus in Inside Man tot amateuristisch in Dog Day Afternoon.
De bankovervallers zelf lopen uiteen van de opvallend charmante George Clooney
in Out Of Sight tot de extreem gewelddadige Joker in The Dark Knight Rises. De twee broers die aan het begin van Hell or High Water een
bank in Texas overvallen vallen duidelijk in de categorie amateuristisch.
‘Jullie doen dit zeker voor het eerst?’ bijt een bankmedewerkster hen cynisch
toe.
Broers Tanner (Ben Foster) en Toby Howard (Chris Pine) doen het inderdaad voor het eerst, en ze overvallen banken omdat ze geen kant meer op kunnen. Tanner komt net uit gevangenis, waar hij zat omdat hij zijn vader had doodgeschoten. Toby is gescheiden en heeft het afgelopen jaar hun zieke moeder verzorgd. Nu ze dood is wil hij de boerderij van zijn moeder verkopen maar de erfenis blijkt een fikse hypotheekschuld te zijn. Om die af te lossen zien ze geen andere uitweg dan banken overvallen; kleine banken, voor kleine bedragen, die ze dan bij een casino cashen als ‘winst’. Zo slim zijn ze dan weer wel. En de keuze voor wélk bankconcern ze overvallen blijkt ook weloverwogen.
Maar uiteraard zit de politie hen al snel op de hielen, of beter gezegd: een duo Texas Rangers, Marcus Hamilton (Jeff Bridges, altijd fijn) en Gil Birmingham (Alberto Parker). Ze werken al zo lang samen dat ze kibbelen als een getrouwd stel: Hamilton maakt voortdurend politiek incorrecte grappen over de Indiaans/Mexicaanse afkomst van zijn maat, die hem dan weer terugpakt met pesterijen over Hamiltons naderende pensioen. Dit Ranger-duo vormt een leuke tegenhanger voor de twee bank rovende broers, waarvan Toby de meest bedachtzame is terwijl bajesklant Tanner volkomen onberekenbaar is.
Het Texas dat de Britse regisseur David Mackenzie toont is een troosteloos Texas
Verwacht van Hell or High Water geen snelle actiefilm: de door Taylor Sheridan (Sicario) geschreven film is eerder een hedendaagse western die het moet hebben van snedige dialogen en een aanstekelijk sfeer. Hoewel, aanstekelijk: het Texas dat de Britse regisseur David Mackenzie toont is een troosteloos Texas, waar de economische crisis diepe wonden heeft geslagen. Winkels staan leeg, huizen staan te koop en zelfs de cowboys verdienen niet meer genoeg. Iedereen heeft een hekel aan banken en de inwoners staan nog net niet te juichen als deze worden beroofd. Zelfs de gezagdragers hebben de pest aan de bankiers die eerst de crisis hebben veroorzaakt en nu hun klanten met de brokken laten zitten. Dankzij die actuele achtergrond én de interessante personages is Hell or High Water een originele en boeiende moderne western, ondanks het platgetreden pad van de bankoverval.
In
Vrijheid
Een heel ander actueel probleem komt aan bod in de
Nederlandse film In Vrijheid, geproduceerd in het kader van de jaarlijkse One
Night Stands: films van 50 minuten, gemaakt door nieuw talent. In de film In
Vrijheid, geregisseerd door Floor van der Meulen, keert de Syriëganger Ismaël
terug naar Nederland. In afwachting van zijn proces logeert hij bij zijn
moeder, die maar moeilijk contact krijgt met haar zoon. De reacties van de
buitenwereld op de teruggekeerde Syriëganger maken het er voor beiden niet
makkelijker op.
Nazmiye Oral won voor haar rol als de moeder op het meest recente Nederlands Film Festival een Gouden Kalf voor Beste Actrice Televisiedrama.
In Vrijheid: Zondag 23 oktober om 22:25u bij NTR op NPO3