Seksen met coke-koning Escobar: slecht idee
Escobar/Loving Pablo
Escobar aka Loving Pablo: een tikkeltje overbodig, maar niet slecht.
Wéér een nieuwe Escobar? Si, weer een nieuwe Escobar. Maar nu door de ogen van de tv-journaliste waarmee de drugsbaron een affaire had.
Na alle series, boeken en films heeft meestercrimineel
Pablo Escobar geen uitgebreide introductie meer nodig. Voor degenen bij wie er niet
meteen een drugsbelletje rinkelt: dit is de man die in de jaren tachtig zo
ongeveer de halve wereld voorzag van een magisch wit poedertje. Zijn cocaïnehandel was zo
lucratief, dat zijn Medellínkartel op het hoogtepunt ruim 400 miljoen dollar
per week omzette. En zo gewelddadig dat het voor duizenden mensen
tot de dood heeft geleid, waaronder veel agenten. Escobar in een notendop.
Ingehaald door Narcos
Geen gezellig clubje dus, dat Medellínkartel. Maar
wel eentje dat 25 jaar na de dood van Escobar nog altijd zeer tot de verbeelding
spreekt, met het overgrote succes van de Netflix-serie Narcos als het meest
recente voorbeeld. Waarom dan deze film? Nou, aan dat idee werkten Javier Bardem (producent en hoofdrolspeler) en Fernando León de Aranoa (regisseur) veertien
jaar geleden al. Het duurde alleen even om de juiste visie, tijd en vooral geld
bij elkaar te krijgen. Maar Escobar werd in de tussentijd trending (bedankt
Narcos) en plots stonden financiers in de rij om Bardem en León de Aranoa te helpen met hun filmproject.
De filmmakers moesten alleen wel adios zeggen tegen hun wens om een compleet
Spaanstalige film te maken; want minder lucratief. Jammer.
What’s new?
Gelukkig beschikten Bardem en León de Aranoa wel over een nieuwe
invalshoek. Het scenario is gebaseerd op het boek van Escobars bekendste maîtresse:
de glamoureuze Colombiaanse presentatrice Virginia Vallejo (Penélope Cruz). Ze was
de eerste journalist die hem mocht interviewen en het duurde niet lang voordat ze
een vurig buitenechtelijk setje werden. De vijf jaar lange knipperlichtaffaire
gaf Vallejo (naast blingbling en Chanelpakjes) genoeg juicy materiaal dat ze
later kon delen met de Amerikaanse drugspolitie. Materiaal waar ook Bardem en León de Aranoa nu dankbaar gebruik van
hebben gemaakt.
“TV networks are like men…”
Maar dit nieuwe perspectief voegt weinig toe. Ja, we
zien wat meer dure kettingen en designerjurken. En ja, er is die exotische
Goodfellas-style voice-over van Penélope Cruz. Maar het grootste deel van het
scenario leunt nog steeds op Escobar, zijn opkomst en zijn ondergang. Had de weinig sympathieke Vallejo daar nog boeiende inzichten aan toe te voegen, dan had de film het
overbodigheidsgehalte nog te boven kunnen komen. Haar oppervlakkige oneliners
zorgen er echter voor dat het perspectief als geheel een beetje vlak wordt. “If you’re going to cry over a man, better to do it on a private jet than
on a bus”, aldus de aandachtsgeile en door zichzelf geobsedeerde journalista.
Nog eentje: “TV networks are like men, sometimes you have to leave them to be
appreciated.” Zucht.
Memorabel
Is de film daarmee slecht? Nee, dat niet. Je zit
niet twee uur lang verveeld naar het scherm te staren. En dat is met name te
danken aan de goede acteerprestaties van het echtpaar
Bardem-Cruz, die de eighties kapsels en outfits overigens heerlijk rocken. Bardem
laat je helemaal voelen waarom Escobar zowel geliefd als zeer gevreesd was. En
Cruz biedt, ondanks de oppervlakkigheid van haar personage, vurig tegenwicht. Daarnaast
bevat de film een aantal scènes die niet snel van je netvlies zullen
verdwijnen, met een vluchtende naakte Escobar (thumbs up voor de protheses) als
een van de meest memorabele. En ook de manier waarop cinematograaf Alex Catalán een aantal bloedige moorden in
beeld brengt, is op vele momenten indrukwekkend. Picture this: een hit
and run van bovenaf geschoten. Je wilt het door de gruwelijkheid niet mooi
vinden, maar zo oogt het wel. Maar de film als geheel? Die zul je je over een
tijd vooral herinneren als ‘een van die vele Escobars’.
- Escobar (Loving Pablo) (2018)
- Biografie, crime, drama
- Duur: 2u, 3min
- Regie: Fernando León de Aranoa
- Cast: Javier Bardem, Penélope Cruz, Peter Sarsgaard