StartUp: Gangsters en bitcoin
StartUp
Begin je samen met een leuke investeerder je eigen bedrijfje, blijkt dat geld gewoon afkomstig te zijn van één van de meest gewelddadige gangsters van Miami. Ben je lekker mee.
Begin je nieuwe bedrijfje nooit met het witwassen van gangstergeld, daar komen alleen maar problemen van.
Je moet het maar durven, aan de haal gaan met Guy Ritchie’s Mona Lisa.
In de schaduw van giganten als HBO, AMC en Netflix doet het bescheiden Crackle, de online bibliotheek van Sony Pictures, stiekem best leuke dingen. Dingen waar wel wat meer applaus voor rond mag gaan in woonkamers en tijdlijnen. Daar waar de grote zenders aan een soort bekende-filmtitels-vernachelen-wapenwedloop bezig zijn, kwam Crackle bijvoorbeeld met een meer dan aardige vertolking van de cult classic Snatch. Je moet het maar durven, aan de haal gaan met Guy Ritchie’s Mona Lisa. Deden zij gewoon. Ook SuperMansion, een stop-motion animatie over een groep uitgerangeerde superhelden, was een even grappige, als aangename verrassing. Niet in de laatste plaats omdat ze Bryan Cranston – je weet wel, Walter White uit Breaking Bad– voor één van de hoofdrollen hadden weten te strikken. Zo zie je maar weer hoe ver je kan komen met ‘nee heb je, ja kun je krijgen’. Met hun rauwe misdaaddrama, StartUp, bewijst Crackle wat mij betreft opnieuw dat het een platform is om in de gaten te houden. Nog niet overtuigd? Check de trailer maar.
Dollar dollar bill y’all
Er is maar weinig wat technerd Izzy Morales niet zou doen om haar droom
te verwezenlijken, het lanceren van haar eigen digitale valuta. Een
soort Bitcoin 2.0, zeg maar. Wanneer de jonge bankier, Nick Talman, op
haar stoep belandt met de vraag of hij via haar bedrijfje twee miljoen
dollar kan witwassen, schreeuwt zij dan ook uit volle borst ‘JA’. Kom
maar door met die knaken! Normen en waarden zijn ver te zoeken in Huize
Morales, zullen we maar zeggen. Het duurt niet lang voordat deze
dubieuze kapitaalinjectie voor problemen begint te zorgen. Meerdere
onfrisse figuren hebben hun zinnen gezet op Izzy d’r centen en voordat
zij en Nick het weten zitten ze in de houtgreep van een low level
gangster en een corrupte FBI-agent.
Van Hobbit naar corrupte FBI-agent, ik weet het gewoon niet.
Lulletje Rozenwater
Je zult mij hier niet horen zeggen dat StartUp een meesterwerk is. Ik
zie ook wel dat er nog genoeg verbeterpunten zijn. Het schrijfwerk voelt
meer dan eens gemakzuchtig, cinematografisch oogt het zo nu en dan net
iets té low budget en ik weet ook niet of ik heel erg blij word van die
Martin Freeman. Het voelt een beetje alsof hij de Robert de Niro is op
de filmposter. De Robert de Niro van de laatste jaren dan. Een bekende
naam die de aandacht van de kijker moet trekken, maar die verder weinig
toevoegt aan het geheel. Nadat hij eerder in Fargo en Sherlock een beetje het lulletje rozenwater speelde, is het lastig om Freeman nu opeens serieus te nemen als psychisch verwarde tough guy met een badge.
Alleen op de momenten dat het tegenzit en de onbeholpenheid toeslaat,
komt de ware Freeman bovendrijven, de knuffelbare sukkel. Vergeet niet
dat we het hier hebben over de man die in The Hobbit met zijn harige poten door Middle-earth huppelde. Van Hobbit naar corrupte FBI-agent, ik weet het gewoon niet.
Who cares?!
Rommelige dialogen, moorden die ongestraft gepleegd kunnen
worden en een Hobbit met een dienstpistool, wat maakt het allemaal uit
als het gaat om een laagdrempelige serie die je zonder moeite in een dag
of drie weg kijkt?! Helemaal niks! StartUp is gewoon lekker
pretentieloos bingemateriaal en meer moet je er ook niet van willen
maken. Een prima tussendoortje. Voor seizoen twee hebben ze die
vierkante kop uit Sons Of Anarchy en Hand Of God van stal gehaald en je hoeft alleen maar even de trailer
te kijken om te zien dat de serie daar niet slechter van gaat worden.
StartUp zou dus zomaar uit kunnen groeien van een stevige zevenenhalf
naar iets wat op een acht begint te lijken. Kán, hè?! Hoeft natuurlijk
niet. We gaan het zien.
- Crackle (2016)
- Als Bitcoin was opgestart met dirty money
- 45 minuten per aflevering