The Loudest Voice: drama met Russell Crowe op NPO Plus en NPO 2
Vanaf 9 oktober zie je op NPO Plus één van de beste series van afgelopen jaar. Maar echt. Een krankzinnig kijkje in de keuken van Fox News en zijn oprichter Roger Ailes. Dit is wat ik er destijds over schreef.
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik begin vierde, vijfde en zesde seizoenen van een serie steeds vaker als ongevraagd huiswerk te zien. Ik kijk Suits, The Walking Dead en Orange Is The New Black al lang niet meer vanuit liefde, maar eerder vanuit een soort ziekelijke loyaliteit. Ik heb in sommige series inmiddels zoveel tijd geïnvesteerd, dat stoppen met kijken simpelweg geen optie meer is. En dan waren er op de middelbare school nog docenten die zeiden dat ik geen doorzetter was.
Miniseries zijn voor mij dan ook het nieuwe serie kijken.
Miniseries zijn voor mij dan ook het nieuwe serie kijken. Één seizoen, één verhaal, een kop, een staart en klaar is Kees. Door naar de volgende. Wat een uitkomst. Ja, miniseries zijn de movement. Het is – met titels als Sharp Objects, Chernobyl, When They See Us en Escape At Dannemora in de koker – dan ook niet voor niks één van de zwaarst vertegenwoordigde categorieën bij de uitreiking van de Emmy’s, later dit jaar.
De eerste serieuze kanshebber voor de 2020-editie van de prestigieuze awardshow is wat mij betreft ook al bekend, want met The Loudest Voice heeft Showtime een éénmalige zevenklapper te pakken die best eens wat eremetaal in de wacht zou kunnen slepen. De verfilming van Gabriel Sherman’s boek The Loudest Voice In The Room vertelt het verhaal van Roger Ailes – oprichter van Fox News – en schijnt terloops ook nog even wat licht op het sentiment dat ervoor zorgde dat Donald Trump de 45ste president van Amerika kon worden. Rete-interessant. Maar echt.
Paranoïde volksmenner met een bescheiden godcomplex.
Wichelroede van de onderbuik
Adviseur van republikeinse kopstukken als Nixon, Reagan en de familie Bush. Mediabaas. Alleenheerser. Paranoïde volksmenner met een bescheiden godcomplex. Sexual predator. Wichelroede van de publieke opinie. Nou ja, van de opinie van Trump’s Amerika dan. Er zijn veel manieren om Roger Ailes te beschrijven en ze komen allemaal aan bod in deze nieuwste smuller van Showtime, The Loudest Voice. Na ontslagen te zijn bij nieuwszender CNBC vindt Ailes in 1996 onderdak bij het Fox van mediamagnaat Rupert Murdoch om daar – met het nog op te richten Fox News – zijn eigen conservatieve, rechts-georiënteerde journaals in elkaar te knippen en plakken. De zender weet zich te onderscheiden met een ‘andere geluid’, speciaal voor de trotse, hardwerkende en godvrezende Amerikaan in the heartland. De Amerikaan die zijn kinderen in de voortuin limonade laat verkopen om zo geld in te zamelen voor de muur van Trump, de Amerikaan die LeBron James beschimpt zodra hij iets anders doet dan dribbelen en voor de clueless Amerikaan die in het Witte Huis woont en de zender gebruikt om zijn onderbuik te voeden met conservatieve – vaak nogal onfrisse – denkbeelden.
Drie in één
The Loudest Voice voelt als de ideale mix van Vice, The Wolf Of Wall Street en The Newsroom. Lijkt mij op zichzelf al reden genoeg om deze te kijken. Het heeft het politieke speelveld en de dikmaakpakken van Vice, de manipulatieve en megalomane hoofdrolspeler van The Wolf Of Wall Street en de (feiten)vrije nieuwsgaring van The Newsroom. Russell Crowe speelt met Roger Ailes een man waarvan iedere social justice warrior – okay, ieder weldenkend mens – gillend tegen het plafond zou klimmen. Een man die speelt met het nieuws. Een man die met zijn zender niet zelf statements maakt, maar insinuerende vragen opwerpt om vervolgens de onderbuik van de natie – met de president in pole position – het (vuile) werk te laten doen. Allemaal onder het motto: people don’t wanna be informed, they wanna féél informed. Het geeft zo’n goed beeld van hoe politiek en media met elkaar verweven zijn. Het gaat natuurlijk te ver om de verkiezing van Trump op het conto van Roger Ailes te schrijven, maar The Loudest Voice legt wel een bepaalde tendens bloot. Een sudderend unheimlich gevoel van onvrede bij de ‘gewone man’, dat uiteindelijk leidde tot een stuurloze narcist in het Witte Huis. Dat maakt deze serie van Tom McCarthy – eerder al verantwoordelijk voor de alom geprezen film Spotlight – niet alleen interessant, maar ook nog eens heel erg actueel. Je zou er bijna een twee, derde en vierde seizoen van willen. Bijna dan, hè.
- Showtime (2019)
- Vice meets The Wolf of Wall Street meets The Newsroom
- 50 minuten per aflevering