The Witcher: geen Game Of Thrones
The Witcher
Misschien is het omdat ik de boeken niet las, misschien is het omdat ik de game nooit speelde, maar The Witcher is niet mijn serie. Hieronder staat waarom.
Het leven is te kort voor tenenkrommers als deze.
Eerst was het een boek, daarna een ietwat knullige Poolse film en seriereeks, vervolgens besloot de game-industrie ermee aan de haal te gaan en nu is The Witcher een nieuwe Netflix Original die Game Of Thrones moet doen vergeten. Nou ja, dat laatste is natuurlijk een beetje gechargeerd, want Khaleesi en haar draken overschaduw je niet zomaar, maar The Witcher was op voorhand zéker een moedige poging om in het zwarte gat te duiken wat de hitserie van HBO heeft achtergelaten. Jammer genoeg kan die ambitie al na de eerste minuten de prullenbak in, want vanaf het moment dat je monsterdoder Geralt van Rivia in een drassig moeras één of andere bespottelijke, doorgemuteerde kreeft te lijf ziet gaan, weet je het eigenlijk al: dit gaat helemaal kut worden. Het is een beetje vergelijkbaar met stand-upcomedy: als de grappenmaker op het podium je in de eerste minuten niet aan het lachen heeft gekregen, dan gaat het waarschijnlijk een hele lange avond worden. En geloof me, The Witcher is een zit waar maar geen einde aan lijkt te komen. Het leven is te kort voor tenenkrommers als deze. Maar echt.
Asociale Monsterjager
Geralt van Rivia – een eenzame, licht sociaal-gehandicapte
monsterjager met wat afwijkend DNA – probeert zijn plek te vinden in een
wereld waarin ze nog heksen verbranden en één keer in de week met paard
en wagen aan huis komen om je poep op te halen, als je dat niet zelf al
ergens in één of andere slotgracht had gedumpt. Geralt heeft het niet
zo op mensen – hij vertrouwt ze niet – en dat is mooi vervelend, want in
The Witcher blijven de passanten aan hem plakken als gaffertape. Zo
struikelt hij tijdens zijn goed gefinancierde zoektocht naar
vuurspuwende draken en bloeddorstige wangedrochten over een hemeltergend
irritante minstreel, heeft ie een compleet chemieloze flirtsessie met
een getraumatiseerde tovenares met een ietwat negatief zelfbeeld én
krijgt hij een puberende prinses in zijn maag gesplitst die de redding
moet zijn van de nieuwe wereld. Nogal een beproeving voor iemand met een
compleet gebrek aan social skills. Succes ermee, G!
De audiovormgeving klinkt als de wachtmuziek in een adventure-game.
Nee, nee, nee
Met His Dark Materials, The Mandalorian en Carnival Row
was het tot dusver al een prima jaar voor de doorgewinterde
fantasyfetisjist en Netflix probeert met The Witcher ook nog even snel
haar wagonnetje aan te haken. Probeert, want ondanks de aanwezigheid van
de noodzakelijke elfen, tovenaars, shapeshifters en opgefokte dwergen
kan het eigenlijk geen moment tippen aan haar voorgangers. Laat staan Game Of Thrones. Zelfs het krampachtig flashen van de nodige boobies
kan daar geen verandering in brengen. Het is een haast schizofrene
serie die soms aanvoelt als een kitschy musical, soms als een
overgedramatiseerd toneelstuk waar ze een camera op hebben gezet en soms
als een saaie videogame, waarin jouw poppetje zijn volgende opdracht
maar niet kan vinden. Zelfs de audiovormgeving klinkt als de wachtmuziek
van een doorsnee fantasy adventure game. Door het overdadig gebruik van
vaak zéér matige CGI ziet alles er veel te gestileerd uit en ontbeert
het de serie daardoor aan karakter en ziel, met Geralt van Rivia als
ultieme belichaming daarvan. Saga en Sam
hebben eerder al bewezen dat je als kijker prima je hart kunt verliezen
aan een onderkoeld en afstandelijk karakter, maar Renalt kreeg dat – in
ieder geval bij mij – geen moment voor elkaar. Geen één van de
personages overigens. Ook Geralt’s emotieloze, grommende ‘Christian Bale
in The Dark Knight‘ stem wordt op een gegeven moment haast lachwekkend. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de uiterst ongrappige comic relief,
de oninteressante dialogen en de rare sprongen in de tijd. Fantasy is
bij uitstek een genre om je helemaal in te verliezen, maar er is bij The
Witcher zoveel om je aan kapot te ergeren, dat jezelf helemaal
onderdompelen in een andere wereld bijna onmogelijk wordt. Hoe deze
serie op IMDb een 8,7 heeft is mij echt een raadsel en tevens een
rechtstreekse belediging aan het adres van series als The Dark Crystal, Carnival Row en Game Of Thrones. Maar goed, ieder z’n mening.
- Netflix (2019)
- Zelfs niet in de schaduw van Game Of Thrones
- 60 minuten per aflevering