Er zijn heel veel verschillende wijnwedstrijden in de wereld. Maar hoe betrouwbaar zijn die gouden stickers? De KVW zet ze op een rij.
Wijnproducenten
betalen een bedrag om mee te kunnen doen met hun wijn. Het is niet zo dat één
wijn goud wint: er vallen heel veel wijnen in de prijzen. Met zo’n sticker kan
er een hogere prijs op de fles en zijn consumenten eerder geneigd tot aanschaf.
Er
zijn ook veel (vaak dure) wijnen die helemaal niet meedoen aan wedstrijden. Dit zijn over het
algemeen wijnen van kleine boeren die zich moeilijker laten testen in competitie vanwege hun meer uitgesproken smaak. Grote commerciële wijnmakers kunnen het zich permitteren om te participeren in heel veel wedstrijden (dus veel prijzen).
We keken naar de geprezen wijnen in de supermarkt en traceren
de stickers naar éen van de vele wijncompetities. Hoe gaat het daar?
Decanter World Wine Awards
Dit is de grootste concours ter wereld en zit in
Engeland. Elk jaar worden worden er zo’n 16.000 wijnen ingezonden. Ze delen de wijnen op in groepen naar prijs. Het proeven gebeurt
blind en wordt gedaan door wijnexperts. Zij geven een score van 0-100 en elke
wijn boven een bepaalde score krijgt een sticker. Zo’n 70% van alle
ingezonden wijnen behaalt een sticker. Het begint met de sticker van
goedkeuring (83-85 punten gemiddeld), brons (86-89 punten), zilver (90-94
punten) en goud (meer dan 95 punten). Daarnaast hebben ze extra
onderscheidingen voor de goud-winnaars, zoals platinum en daarboven nog best in
show (die is echt maar voor één wijn). Meedoen kost tussen de £8 en £60,
afhankelijk van de soort wijn. Een rol van 1.000 stickers kost £60.
AWC Vienna, International Wine Challenge
Het AWC in Wenen is een van de grootste concours
ter wereld. In 2017 deden 12.615 wijnen uit 40 verschillende landen mee aan de
competitie. Alle wijnen blind geproefd er zit een schot om de tafel heen. Om
lid te worden van het jurypanel moet je een officieel wijnproeftentamen hebben
gehaald die voldoet aan Europese Wijnwet. Een wijn moet op z’n minst gemiddeld 84
punten (van de 100) verdienen om een sticker te winnen, dan heb je de ‘Seal of
Approval’ binnen. Bij 87 punten heb je zilver en voor een gouden sticker heb je
meer dan 90 punten nodig. Tussen de 60 en 80 procent van alle wijnen valt in de
prijzen. Meedoen kost €60 en het is €25 voor een rol van 1.000
stickers.
Mundus Vini, The Grand International Wine
Award
Bij dit wijnconcours in Duitsland worden ongeveer
10.000 wijnen beoordeeld per jaar, verspreid over 2 events per jaar, deze worden
blind geproefd door wijnexperts. De experts geven een score van 0 tot 100 aan een
wijn, met welke sticker je naar huis gaat is afhankelijk van de score die de
rest van de wijn haalt. Er is namelijk maar een vast aantal wijnen die een prijs
mee naar huis mag nemen. Dat aantal staat nu op 40% van de deelnemers. De
onderscheidingen die je kan winnen zijn: zilver, goud en ‘grand’ goud. Een wijn
inschrijven kost €150,- en een rol met 1.000 stickers kost €30,-
Concours Gilbert &
Gaillard
Philippe Gaillard and François Gilbert begonnen als mediabedrijf. Nu worden er jaarlijks 8.000 wijnen blind beoordeeld. Deze Fransen gebruiken
internationale standaarden voor hun wijnproeverij. Als je mee wilt doen met de wijnwedstrijd, doe je ook mee in de Gilbert & Gaillard (digitale) wijngidsen en magazines. Daar betaal je als deelnemer 22 euro per gids voor. Er is een Franse en een Engelse gids in print, negen digitale gidsen en vier vaste magazines per jaar. Alleen wijnen die een score van 75 punten (van de 100) of meer krijgt, worden meegenomen in de
gidsen. Er zijn vijf gradaties in wijnkwaliteit die elke keer met vijf punten stijgen, maar je
kunt alleen een gouden of zilveren sticker winnen. Meedoen kost €25 per wijn en voor 1000 stickers betaal je afhankelijk van de totale hoeveelheid tussen de €26.50 en €65.
USA tasters guild international wine
judging
De ‘tasters guild’ is een wijnconcours in de
Verenigde Staten die gejureerd wordt door consumenten en niet door wijnexperts.
De juryleden krijgen vooraf een spoedcursus wijnproeven, maar hebben er verder
geen ervaring mee. Ze worden wel begeleid door een adviseur die ervaring
heeft met wijnproeven in een professionele setting. Deelnemende wijnen kunnen
‘Double Gold’, ‘Gold’, ‘Silver’ of ‘Bronze’ winnen. Producenten die met meerdere wijnen meedoen, is er de ‘champion gold
medal’ te winnen. Ze kunnen
de trofee winnen als ze de meeste gouden medailles hebben gewonnen van alle
deelnemende merken. Meedoen kost $50 per wijn en een rol van 1.000 stickers
kost $25.
Keuringsdienst van Waarde is elke donderdag te zien om 20:25 uur op NPO 3!
Tekst: Julia van der Burg