LogoPers

Anticiperen op het nieuwe kijken en meer interactie met kijker en luisteraar

Lennart van der Meulen namens het College van Omroepen: ‘Voor omroepen is het belangrijk om te kunnen beschikken over online platforms waar ruimte is voor een eigen identiteit of taak. En waar we ook rechtstreeks de interactie kunnen aangaan met onze leden en het publiek dat ons graag volgt.’
15 juni 2015

Krachtig mediaplatform
Om in te spelen op het snel veranderend kijkgedrag en de online ontwikkeling kiest de publieke omroep voor één sterk, publiek, multimediaal platform NPO.nl. Daar is het publieke programma-aanbod voor iedereen makkelijk te vinden, (terug) te kijken en kan eenvoudig worden geswitcht tussen programma’s. Het aanbod van NPO Gemist wordt uitgebreid. Bovenop de huidige terugkijkmogelijkheden, kan het publiek straks nog meer programma's terugkijken dan nu. Daarnaast kan NPO Plus (voor het terugkijken van alle programma’s tot een jaar) als aparte service worden afgenomen. De omroepen maken de programma’s, blijven het gezicht naar de kijker en gaan extra investeren in interactie met de kijker en luisteraar. Zowel via eigen omroep- en programma-websites als op social media-platformen zoals Facebook en YouTube. Hiermee versterken we de vindbaarheid en aantrekkelijkheid van de programma’s van de publieke omroep. De omroepen kunnen eigen programma’s vanuit de NPO-player aanbieden via de omroepsites.

Vernieuwende programma’s
Om met minder financiële middelen onze kwaliteit ook in de toekomst te kunnen vasthouden, gaat de publieke omroep zich in de komende jaren extra richten op zes typisch publieke omroep genres: journalistiek, series en films van Nederlandse bodem, kinderprogramma's, documentaires, educatie en informatie, muziek en kunst. Deze programmering krijgt speciale aandacht in productie, programmering, budget en zendtijd. Ook brengen we onze programma's dichter bij het publiek door aanwezig te zijn op en verslag te doen van grote evenementen. Bij het programmeren staat in de komende jaren niet het kanaal centraal maar het publiek. Voor een deel van onze kijkers en luisteraars gaan we door met het aanbieden van vertrouwde programma’s via vertrouwde kanalen. Daarnaast houden we steeds meer rekening met veranderend mediagedrag bij met name jongeren. Door slimmer te programmeren bieden we programma’s steeds gerichter aan op het scherm of kanaal waar de kijker of luisteraar op een specifiek moment van de dag gebruik van maakt.

Ruimte voor nieuwe makers 
Na het invoeren van de nieuwe Mediawet in 2016 zal de publieke omroep producenten en makers ‘van buiten’ de kans geven om bij de NPO rechtstreeks programmavoorstellen te doen en nieuwe formats aan te bieden. De omroep blijft altijd co-producent en daarmee verantwoordelijk voor de inhoud van het programma. Er blijft - ondanks de bezuinigingen – ook in de komende jaren een substantieel budget voor investeringen in technologische en inhoudelijke vernieuwing en experimenten.  De afgelopen weken hebben de omroepen en de raad van bestuur van de NPO intensieve en constructieve gesprekken gevoerd over de toekomstplannen van de publieke omroep. Het Concessiebeleidsplan is vandaag aangeboden aan het ministerie van OCW. Uiteindelijk zal dit leiden tot nieuwe prestatieafspraken met het ministerie.

De verkorte versie van het Concessiebeleidsplan 2016 - 2020 is hier te vinden.

Klik hier voor het volledige Concessiebeleidsplan 2016-2020.

Laatste persberichten
NPO Radio 1 verandert in RadiOlympia
Audiodescriptie EK voetbal positief ontvangen
NPO Radio 2 en NPO Radio 5 in teken van 4Daagse
Dit zijn de hoogst gewaardeerde programma's van de publieke omroep in het tweede kwartaal van 2024
Regietalent gezocht voor politiedramaserie op NPO 3
NPO 3FM maakt nieuw talent bekend: Lenny Monsou
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)