LogoPers

Bereik NPO FunX onder jongeren groeit voor vierde jaar op rij

 
9 oktober 2018

Het weekbereik van NPO FunX onder jongeren van 15-34 jaar uit de vier grote steden is voor het vierde jaar op rij gegroeid, zo blijkt uit onderzoek. In 2014 bereikte FunX nog wekelijks 14% van de stadsjongeren, dat is in 2018 gegroeid naar 22%; een groei van 57% in een periode van vier jaar.

FunX is en blijft de best beluisterde zender door stadsjongeren met een migratie-achtergrond (een groei van 24% in 2015 naar 29% in 2018). De gerealiseerde groei van de zender komt echter voor een belangrijk deel voor rekening van autochtone stadsjongeren (een groei van 9% in 2015 naar 19% in 2018). Door de groei onder autochtone stadsjongeren en het marktleiderschap onder jongeren met een migratie-achtergrond is het bereik van FunX diverser dan ooit.

 

Niels Hoogland, zendermanager NPO FunX: "Opvallend aan het onderzoek is dat de groei de laatste jaren in alle leeftijdscategorieën heeft plaatsgevonden, ook onder 15-24-jarigen. Deze groep luistert dus nog steeds radio en zelfs meer naar FunX dan ooit."

 

FunX en ADE

FunX is je gids tijdens het Amsterdam Dance Event. Van woensdag 17 t/m zondag 21 oktober zendt FunX live uit vanuit Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Partysquad, Johnny 500, Freddy Moreira, Dyna, Childsplay en Naftaly Ramona komen langs voor exclusieve livesets en door de hele stad lopen social reporters om verslag te doen van de verschillende evenementen. DJ Fernando Halman neemt plaats in het ADE Beats-panel, waar beginnende hiphop-artiesten hun demo kunnen laten horen, en ook is FunX live bij de bekendmaking van de DJ Mag Top 100 van dit jaar. Naast radio is alle ADE-content direct te volgen via het FunX YouTube-kanaal en de social kanalen.

 

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction. Ondervraagd is een representatieve steekproef van 2404 jongeren van 15-34 jaar uit de 4 grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Dan Haag, Utrecht). Per stad zijn minimaal 550 interviews afgenomen. Om representativiteit te waarborgen voor alle grote stadsjongeren zijn de onderzoeksresultaten gecontroleerd en gewogen op de

variabelen: geslacht, leeftijd, opleiding, stad en etnische afkomst. De ondervraging vond deels face-to-face (1523 interviews) en deels online (881 interviews) plaats.

De onderzoeksopzet en -uitvoering voor de bereiksmeting zijn goedgekeurd door Stichting NLO.

 

Over NPO FunX

NPO FunX is een jongerenmerk dat met zijn muziekformat, nieuws, cultuur en aandacht voor maatschappelijke onderwerpen een impactvolle rol vervult in het dagelijks leven van stadsjongeren. De FunX-dj’s draaien een aantrekkelijke mix van R&B, latin, hiphop, dance en afrobeat, en praten de luisteraar dagelijks bij over de actualiteit en entertainment. Met FunX Talent is de zender een belangrijke kweekvijver voor nieuw Nederlands talent.

 

Laatste persberichten
NPO Radio 5 introduceert De Schijf van NPO Radio 5
Publieke omroep verlengt succesvol Schooltv-project Film in de klas
NPO Campus Radio presenteert de Viral Top 77
NPO Klassiek maakt met Klassieke Top 400 Stembus muzikale reis door Nederland en Duitsland
NPO FunX lanceert YouTube-serie 'Villa Architrackz' met unieke samenwerkingen tussen artiesten
Onderzoek: Nederlanders hebben meest vertrouwen in journalistiek van publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)