LogoPers

De kracht van een foto

In oktober 2012 reis ik samen met Eric Corton en het Nederlandse Rode Kruis af naar Malawi om reportages te maken voor 3FM Serious Request. In 7 dagen maken we radio en tv reportages. En foto’s die gebruikt worden in de campagne die gaat volgen.
3 juli 2015

Sinds 2009 reizen Eric en ik samen naar Afrika voor dit doel. We zijn gewend geraakt aan elkaars manier van werken. Ik voel precies aan wanneer zijn repo’s niet lekker lopen, wanneer ie niet de verhalen vindt waarvan ie weet dat ze er zijn. Aan de andere kant vinden we elkaar ook als we na een heftige dag in het veld wat stoom afblazen over een biertje.

Het onderwerp dat jaar, ieder jaar sterven er 5.5 miljoen baby’s onnodig door gebrek aan medische zorg en begeleiding, brengt ons op plekken die er inhakken. Ik ben al geen fan van ziekenhuizen in Nederland (iedereen is er ziek) maar zet een stap in een Afrikaans plattelands hospitaal en de schrik slaat je om het hart. Het lijkt een wonder dat daar iemand gezond weer uit komt.

Dag drie van onze reis lopen we het Ntchisi District Hospital binnen om gesprekken met vrouwen op te nemen die zwanger zijn en een vaak barre tocht naar het ziekenhuis hebben gemaakt. De overheid in Malawi stimuleert vrouwen in het ziekenhuis te bevallen. Maar gebrek aan tijd, geld en reis(on)mogelijkheden belemmeren dat vaak.

In voorbereiding van een gesprek met een moeder die in het ziekenhuis ligt loopt Eric wat door de kamers. Om wat sfeerbeelden te maken volg ik hem met mijn camera. Vanuit een ooghoek zie ik klein kind vrij onbevangen richting Eric lopen. Het beeld treft me. Die grote man met dat kleine kind. Als Eric zich dan ook op zijn hurken gaat zitten wordt het opeens een sterke foto.

Door de jaren heen heb ik veel vragen gekregen over deze foto. Tijdens een veiling voor 3FM Serious Request is er grof geld voor betaald. Maar wat er afgelopen maand met deze foto gebeurd is had niemand verwacht. Een aantal mensen hebben deze foto op hun Facebook pagina gezet. Als ik de commentaren lees zie ik dat ieder voor zich een gevoel van hoop, humaniteit, medeleven aan hangt. Grote woorden, maar ze worden gebruikt.

De foto wordt op dit moment letterlijk door honderduizenden gedeeld op Facebook en de cijfers blijven maar groeien. Als je de linkjes volgt naar de mensen die de foto delen dan ga je echt letterlijk de hele wereld over. Van Japan tot Costa Rica. Ik heb geen idee wat dat voor bereik geeft maar dat moet in de vele miljoenen lopen. Waarom? Omdat er blijkbaar een universeel gevoel uit spreekt. Een gevoel dat door mensen in deze roerige tijden graag gedeeld wordt en deel van uit willen maken. En dat is mooi.

In een notendop heb je dan waarom 3FM Serious Request in de basis is gestart. We willen graag bij 3FM de verbindende factor zijn waar mensen hun goede gevoel in kwijt kunnen. Door samen iets te doen voor iemand die je niet kent maar die het wel hard nodig heeft.

Dat dit in Nederland het geval was, dat wisten we al. En dat er in 7 landen in Europa eenzelfde gevoel los gemaakt wordt door collega omroepen die hun versie van Serious Request uitvoeren, dat wisten we ook al.Maar dat dit ene beeld, gemaakt voor 3FM Serious Request, ook al krachtig genoeg is om dit gevoel internationaal los te maken, dat is nieuw voor ons.NPO 3FM wil hier nog graag heel lang mee doorgaan. En ik hoop ooit nog eens zo’n foto te maken.

Ben Houdijk

Laatste persberichten
NPO Radio 1 verandert in RadiOlympia
Audiodescriptie EK voetbal positief ontvangen
NPO Radio 2 en NPO Radio 5 in teken van 4Daagse
Dit zijn de hoogst gewaardeerde programma's van de publieke omroep in het tweede kwartaal van 2024
Regietalent gezocht voor politiedramaserie op NPO 3
NPO 3FM maakt nieuw talent bekend: Lenny Monsou
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)