LogoPers

De magie van geluid

Je begon op je veertiende als presentator bij RTV Oost. Waarom stapte je daar toen op af?
9 november 2016

Ik had al heel jong een enorme fascinatie voor geluid en beeld: de radio en de tv. Ik weet nog goed dat ik de oude keukenradio van mijn ouders kreeg. Ik nam van alles op en deed radioprogramma's na op de cassetterecorder van mijn vader. Ik droomde ervan om in Hilversum aan de slag te gaan. Als tienjarige klopte ik aan bij de ziekenomroep en daar kreeg ik mijn eigen programma. Later volgde de lokale omroep. Af en toe lukte het om te kunnen kijken in Hilversum, bijvoorbeeld bij het toenmalige Radio 3. Dat bevestigde mijn ambitie! Alle vrije tijd naast het gymnasium ging naar de radio. De magie van geluid ervaar ik nog steeds. Een stem en muziek kunnen je meevoeren naar andere plekken en sferen, dat blijft heel bijzonder, tot op de dag van vandaag.

 

Wat is de uitdaging voor radio?

Het mediagebruik verandert op dit moment snel. Daar moeten we nog beter bij aansluiten. Wat ik ook bij uitstek een taak vind van de publieke omroep is nieuw talent een podium te geven. Dat doen we bij NPO 3FM met jonge dj’s uit de eigen opleiding, maar ook bij NPO Radio 4, bij NPO Radio 2 en bij NPO FunX. En we gaan ons publiek nog meer betrekken bij evenementen en programma’s en daar zijn waar onze kijkers, luisteraars en volgers zijn.

Hoe wil je dat gaan doen?

Door continu aansluiting met ons publiek te zoeken. Niet alleen met zenders en programma’s, maar ook met activiteiten in real life: evenementen en themaweken. Door mee te bewegen met hun veranderende mediaconsumptie, die zich steeds meer naar mobiele apparaten verplaatst. Door op alle platformen aanwezig te zijn waar ons publiek zich bevindt, zoals YouTube, Spotify en Instragram. Maar vooral door ze te blijven verrassen met mooie muziek en waardevolle informatie en met goede en inspirerende programma’s. Maar wel altijd op een onafhankelijke manier. Vrij van commerciële en politieke druk. Dat is uniek aan de publieke omroep.

 

Willen jongeren nog wel naar de radio luisteren?

De liefde voor muziek is van alle tijden en van alle leeftijden. Daar is echt niets aan veranderd. Wat wel verandert, is hoe mensen luisteren. En daar zetten we vol op in. Bijvoorbeeld door jongeren op te zoeken op sociale media, door rond een uitzending het gesprek aan te gaan of door hen directer te betrekken bij onze muziekkeuzes

Wat is het allereerste wat je nu gaat doen nu je directeur NPO Radio bent geworden?

Een nieuwe zendermanager zoeken voor NPO Radio 2 en 5. De beste radioman of vrouw die de vernieuwing die daar is ingezet kan voortzetten, met een fantastisch team en een geweldige programmering!

Laatste persberichten
Pointer Prebunks wint NPO Innovatie Award 2024 voor vernieuwende contentvorm tegen desinformatie
Stemmen voor 26e NPO Radio 2 Top 2000 is gestart
Record luistertijdaandeel voor NPO Radio 5
NPO neemt initiatief voor jongerenraad van de publieke omroep en start met MediaTalks op scholen
Reactie NPO op RCGOG, CvdM en OCW over sociale veiligheid
NPO Talent lanceert platform voor getalenteerde makers voor de Publieke Omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)