LogoPers

Geen herhalingen, maar tweede-kans-uitzendingen

De NRC schreef vandaag een artikel over het herhalen van televisieprogramma’s in de zomer. Ook Frans Klein, directeur TV, geeft aan waarom de NPO herhalingen op televisie uitzendt: ‘De publieke omroep maakt prachtige programma’s, waarom zouden we deze parels na één keer uitzenden in de schatkamer laten liggen?’
20 juli 2015

Nu onze programmering voor deze zomermaanden loopt, merken enkele journalisten en kijkers op dat er - in hun ogen - veel herhalingen worden uitgezonden. Inderdaad, we geven ons publiek een tweede kans om onze mooie, vaak kostbare, programma’s nog een keer te zien. Programma’s waar makers hun ziel en zaligheid in hebben gelegd. Soms zijn dat bijzondere programma’s met een grote impact, zoals de documentaire over Satudarah (NTR) of de prijswinnende animatiefilm Munya in mij (VPRO). Soms zijn het programma’s waarvan we weten dat de kijker er graag naar kijkt, ook voor een tweede keer, zoals De Reünie (KRO-NCRV) of Met het Mes op tafel (MAX). Bovendien, als één miljoen mensen naar een programma hebben gekeken, zijn er altijd nog vele miljoenen mensen die het programma nog niet hebben gezien.

Naar de herhalingen van ‘Mooiste meisje van de klas’ (AVROTROS) en ‘Hello Goodbye’ (KRO-NCRV) keken afgelopen week ruim 1,1 miljoen mensen en ook de herhaling van ‘Flikken Maastricht’ (AVROTROS) haalt wederom bijna één miljoen kijkers. De uitschieters van afgelopen week waren de herhalingen van ‘Droomhuis gezocht’ (MAX) en ‘Tussen Kunst en Kitch’ (AVROTROS). Hier keken ruim 1,6 en ruim 1,5 miljoen mensen naar!

Natuurlijk is het belangrijk dat we ook voldoende nieuwe programma’s uitzenden in de zomer. Met de rubrieken EenVandaag (AVROTROS), het NOS Journaal en Nieuwsuur (NTR/NOS) zitten we ook in de zomer dagelijks bovenop de actualiteit. Verder spelen we duidelijk in op het ritme van de zomer. Het programma Lekker weertje (MAX) wordt ook dit jaar weer goed bekeken en het nieuwe Studio Tour (NOS) trekt vele wielerfans naar de buis. Daarnaast is er de bekende detectivemaand met nieuwe titels en nieuwe reeksen van onder andere Falco en Chasing Shadows. Ook leent de zomer zich uitstekend voor het experimenteren met nieuwe vormen zoals 4JIM. We hebben zelfs een hele week in het teken staan van vernieuwende programma’s: 3LAB.

Op deze prachtige programma’s zijn we als Nederlandse Publieke Omroep trots. Aan ons de mooie uitdaging om in de zomer een goede mix van nieuwe programma’s en herhalingen aan te bieden, waarbij we aansluiten bij de zomerse behoeften van onze kijkers.

Klik hier voor het artikel in NRC.

Laatste persberichten
In september gratis tickets tijdens 3FM Ticketmaand
De NPO steunt initiatief voor monument gevallen omroepmedewerkers Tweede Wereldoorlog
Publieke omroep dit najaar met nieuwe talkshows, hoogstaande dramaseries en bijzondere verhalen over Nederland op alle platforms
Dit najaar liggen kinderen in een deuk bij NPO Zapp
NPO Radio 2 week lang in actie voor KWF
Dag van de Zeezenders op NPO Radio 5
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)