LogoPers

Gezamenlijk plan publieke omroepen: meer journalistieke kwaliteit en nieuwe vormen van opiniëring

Verhoging van de kwaliteit, meer pluriformiteit, en het beter bereiken van jongeren. Dat zijn de belangrijkste doelen die de publieke omroep zich heeft gesteld bij de vernieuwing van het aanbod van nieuws en opinie op Nederland 1, 2 en 3.
20 januari 2010

Tegelijk is ruimte gemaakt voor de nieuwe omroepen WNL en Powned en voor de groei van BNN en MAX. De NPO en alle betrokken omroepen zijn enthousiast over de nieuwe plannen. Volgens Henk Hagoort, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NPO, zijn deze besluiten een doorbraak: "Het bewijst dat we in staat zijn te veranderen en te verbeteren en daarbij te luisteren naar de samenleving. Die vraagt enerzijds om meer kwaliteit en wil anderzijds de verschillende geluiden herkenbaarder terugzien. Ik ben ook blij dat we nieuwe omroepen direct een prominente plek geven. Dat past bij een publieke omroep die van en voor iedereen is".

Verhoging van de kwaliteit
De publieke omroep gaat extra investeren in onderzoeksjournalistiek, buitenland en financieel-economisch nieuws. De middelen daartoe worden voor een groot deel gevonden door intensiever samen te werken tussen de NPS en de NOS. Deze beide omroepen maken vanaf de zomer dagelijks een nieuw, onafhankelijk nieuwsuur op Nederland 2 in plaats van het huidige NOVA. In het nieuwsuur komt meer structurele aandacht voor 'Brussel' en zal ook extra geïnvesteerd worden in de Haagse redactie.
Op zondagavond komt er meer ruimte voor onderzoeksjournalistiek verzorgd door de KRO.
1Vandaag blijft een vaste waarde, maar wordt door de TROS en de AVRO wel nadrukkelijker toegesneden op het publiek van Nederland 1.

Meer pluriformiteit
Elke werkdag begint volgend seizoen op Nederland 1 met een nieuw opiniërend programma van WNL op de plek van Goedemorgen Nederland.
De NCRV start met een nieuw programma op de vrijdagavond (‘een opinieblad op tv’). Op werkdagen komt om 20.25 uur ruimte voor drie omroepen (EO, VARA en WNL) die ieder op hun eigen onderscheidende wijze het nieuws zullen duiden en becommentariëren. Daarbij wordt gezocht naar nieuwe vormen van opiniëring. Door de week heen ontstaat nu, met ook programma’s als Tegenlicht, Buitenhof en Zembla een evenwichtig palet van verschillende politiek-maatschappelijke invalshoeken.

Beter bereiken van jongeren

Op Nederland 3 krijgt Powned de kans om in geheel eigen stijl een dagelijks journalistiek programma te gaan maken voor een jonger publiek. Ook wordt het aparte NOS-bulletin voor jongeren verlengd tot 10 minuten.

Laatste persberichten
NPO Radio 5 introduceert De Schijf van NPO Radio 5
Publieke omroep verlengt succesvol Schooltv-project Film in de klas
NPO Campus Radio presenteert de Viral Top 77
NPO Klassiek maakt met Klassieke Top 400 Stembus muzikale reis door Nederland en Duitsland
NPO FunX lanceert YouTube-serie 'Villa Architrackz' met unieke samenwerkingen tussen artiesten
Onderzoek: Nederlanders hebben meest vertrouwen in journalistiek van publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)