LogoPers

Helft jongeren denkt mensenhandel niet te herkennen

Slechts een derde (32 procent) van de jongeren denkt dat ze het zouden merken als iemand in hun omgeving slachtoffer is van mensenhandel, terwijl er in Nederland jaarlijks duizenden gevallen van zijn. Dat blijkt uit onderzoek van 3Vraagt, onderdeel van het EenVandaag Opiniepanel in samenwerking met 3FM Serious Request: The Lifeline. NPO 3FM zet zich dit jaar tijdens 3FM Serious Request samen met het Rode Kruis in voor slachtoffers van mensenhandel, een verborgen drama dat wereldwijd 25 miljoen mensen treft.
17 oktober 2019

De grootste groep (47 procent) ondervraagden denkt niet dat ze het door zouden hebben wanneer iemand in hun omgeving een slachtoffer is van mensenhandel. Ze vermoeden vooral dat slachtoffers het onder druk verborgen proberen te houden. "Mensenhandelaren willen niet gepakt worden en slachtoffers zijn waarschijnlijk bang voor de consequenties als ze om hulp vragen", schrijft een jongere.  

Uitbuiting en bedreiging
Slachtoffers van mensenhandel hebben te maken met uitbuiting, in combinatie met bedreiging, geweld, afpersing, misleiding of machtsmisbruik. Juist jongeren lopen kans om slachtoffer te worden van mensenhandel. (Jonge) mensen die worden uitgebuit zitten gevangen in een mensonwaardige situatie, met grote psychische en fysieke gevolgen. Mensenhandel komt overal ter wereld voor, óók in Nederland. Op iedere middelbare school komen 2 meisjes in aanraking met een loverboy. Naast uitbuiting in de seksindustrie is ook gedwongen arbeid en gedwongen criminaliteit een vorm van mensenhandel. Daarom vinden NPO 3FM Serious Request en het Rode Kruis het belangrijk dat ook Nederlandse jongeren weten wat mensenhandel is en hoe zij dat kunnen herkennen.

Grote misvatting
Onder veel jongeren heerst de misvatting dat mensenhandel en mensensmokkel hetzelfde betekenen. Zeven op de tien (71 procent) denkt dat er sprake is van mensenhandel als een persoon illegaal wordt vervoerd van het ene naar het andere land terwijl dat juist een omschrijving van mensensmokkel is.

Duizenden slachtoffers in Nederland
Bijna de helft van de jongeren schat het aantal slachtoffers van mensenhandel in Nederland juist in. Zij denken dat er jaarlijks duizenden slachtoffers zijn. De Nationaal Rapporteur Mensenhandel schat dat het aantal slachtoffers van mensenhandel in Nederland tussen de 5.000 en 7.500 ligt. Een jongere: “Ik denk dat het vaker voorkomt dan we denken. Maar je hoort of ziet heel veel niet.”

Een op de drie (35 procent) deelnemers aan het onderzoek denkt dat het aantal slachtoffers van mensenhandel in Nederland lager ligt dan hoe de situatie in werkelijkheid is, 16 procent denkt hoger.

3FM Serious Request: The Lifeline
Dit jaar zet 3FM Serious Request: The Lifeline zich in de week voor kerst in voor de slachtoffers van mensenhandel. 3FM dj’s Frank van der Lende en Eva Koreman, Sander Hoogendoorn en Herman Hofman en Mark van der Molen en Jorien Renkema lopen in teams van twee van Zeeland naar Groningen om geld in te zamelen voor het Rode Kruis. In de week van 18 t/m 24 december lopen de dj's samen een route van bijna 500 km in totaal. Dit jaar wordt de route afgelegd als estafette en wisselen de dj-teams elkaar af bij zogenaamde chequepoints: feestelijke evenementen waar actievoerders en bezoekers naartoe kunnen komen om hun inzameling aan de actie te doneren. Kijk voor meer informatie op npo3fm.nl/seriousrequest.

Over dit onderzoek
3Vraagt, onderdeel van het EenVandaag Opiniepanel, stuurt circa eens per maand een vragenlijst aan leden tussen de 16 en 34 jaar. Aan dit onderzoek, gehouden van 20 september tot en met 2 oktober, deden 1521 jonge mensen mee. De resultaten zijn na weging representatief voor vijf variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, stemgedrag en spreiding over het land. De uitslagen worden gepubliceerd door EenVandaag, NPO 3FM en op jongerenplatforms van NPO 3 en andere platforms van de Publieke Omroep. Kijk voor de volledige resultaten op https://www.npo3.nl/mensenhandel

Laatste persberichten
NPO Radio 5 introduceert De Schijf van NPO Radio 5
Publieke omroep verlengt succesvol Schooltv-project Film in de klas
NPO Campus Radio presenteert de Viral Top 77
NPO Klassiek maakt met Klassieke Top 400 Stembus muzikale reis door Nederland en Duitsland
NPO FunX lanceert YouTube-serie 'Villa Architrackz' met unieke samenwerkingen tussen artiesten
Onderzoek: Nederlanders hebben meest vertrouwen in journalistiek van publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)