LogoPers

Kunst blijft speerpunt publieke omroep

Kunst en cultuur blijven de komen jaren een programmatisch speerpunt bij de publieke omroep. De publieke omroep is het grootste podium voor audiovisueel cultuur- en kunstaanbod in Nederland. We willen de omvang, breedte en variatie van ons aanbod de komende vijf jaar continueren. Door meer coördinatie en afstemming willen we (nog) meer kwaliteit, samenhang en continuïteit bewerkstelligen in ons kunst- en cultuuraanbod. Dat is vastgelegd in het nieuwe concessiebeleidsplan.
9 april 2010

Herkenbaar en vindbaar
Met veel verschillende activiteiten verzorgen we een breed, gevarieerd en onderscheidend kunst- en cultuuraanbod op radio en televisie. We gaan er met een aantal acties voor zorgen dat mensen dit aanbod beter herkennen en beter weten te vinden. Bijvoorbeeld met een keten van publiciteit via de gids, doorverwijzing en crosspromotie tussen de verschillende omroepen en platforms. Via samenwerkingsprojecten binnen en buiten de publieke omroep willen we het publiek via de etalage van de hoofdnetten en –zenders naar ons kunst– en cultuuraanbod leiden op onze overige kanalen, waaronder het themakanaal Cultura 24. Binnen deze overige kanalen ontwikkelen we een heldere navigatiestructuur waardoor programma’s gemakkelijk vindbaar zijn. De ontwikkeling van een centraal cultuurportal op internet (als toegangspoort) is een andere concrete actie om de herkenbaarheid en vindbaarheid te verbeteren.

Bereik van kunst en cultuur: verbreding
We zetten ook in op een breder en jonger publieksbereik met ons kunst- en cultuuraanbod op radio en televisie. Zo zoeken we in dramaseries, film en muziek naar vormen en thema's die een breed publiek aanspreken en die verschillende leeftijdsgroepen verbinden, onder andere door evenementachtige programma's.

Samenwerking
Rond het thema kunst gaan we de samenwerking versterken: intern en extern. We stimuleren de samenwerking tussen de omroepen en genrespecialisatie. Dit moet doublures voorkomen en zorgen voor meer focus, betere navigatie en mogelijkheden voor crosspromotie. Extern werken we samen met verschillende culturele instellingen en festivals.
We gaan door met ons dramabeleid dat de afgelopen jaren al leidde tot ruim 200 uur nieuw Nederlands drama. Bij voldoende extra middelen van het ministerie van OCW verhogen we het budget en volume verder.

We verbreden de inzet van de ensembles van het Muziek Centrum van de Omroep (MCO). We willen door een meer crossmediale aanpak op alle geschikte platforms zorgen dat de concerten van de MCO-ensembles een nog groter publiek bereiken. Daarnaast willen we met deze concerten op innoverende wijze nieuwe publieksgroepen, zoals jongeren, bereiken.

Laatste persberichten
NPO Radio 5 introduceert De Schijf van NPO Radio 5
Publieke omroep verlengt succesvol Schooltv-project Film in de klas
NPO Campus Radio presenteert de Viral Top 77
NPO Klassiek maakt met Klassieke Top 400 Stembus muzikale reis door Nederland en Duitsland
NPO FunX lanceert YouTube-serie 'Villa Architrackz' met unieke samenwerkingen tussen artiesten
Onderzoek: Nederlanders hebben meest vertrouwen in journalistiek van publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)