Mediasector vraagt politiek om maatregelen tegen internationale techplatformen
De brief is ondertekend door vijf grote partijen in de Nederlandse mediasector: Talpa Network, DPG Media, Mediahuis, NPO en RTL Nederland. Zij maken deel uit van de Industrietafel waar mediabedrijven en mediaorganisaties regelmatig overleggen over de ontwikkelingen in hun branche.
De mediasector vraagt in de brief meer ruimte voor onderlinge samenwerking. Bijvoorbeeld voor het samen ontwikkelen van reclametechnologie die onafhankelijk is van internationale partijen. Deze zogeheten ‘buiten competitieve samenwerking’ wordt door wet- en regelgeving bemoeilijkt.
De mediabedrijven willen steun van het nog te vormen kabinet voor hun innovatieagenda. Ze zien dat de mondiale spelers veel grotere budgetten hebben voor technologische ontwikkeling. Door samen te werken op het gebied van innovatie, kunnen de mediabedrijven een gezond en concurrerend Nederlands medialandschap garanderen. Steun van het kabinet is daarbij essentieel.
Martijn van Dam, bestuurder van de NPO, is blij met de gezamenlijke oproep aan het nieuwe kabinet. “We voelen steeds meer druk op de cruciale functie van media in onze democratie en cultuur. Door de dominantie van de grote techbedrijven is het speelveld ongelijk en oneerlijk geworden”.
Ook Erik Roddenhof, CEO van DPG Media, ziet de gezamenlijke brief als een stap vooruit. “Het is goed dat we als sector als geheel dit signaal afgeven. We ervaren tot nu toe onvoldoende gevoel van urgentie in de politiek als het gaat om de concurrentie van de grote buitenlandse partijen.”
Lees de hele brief hier.