LogoPers

Minder praten over kunst, meer beleven

Het nieuwe televisieseizoen is officieel geopend. Daarmee breekt een spannende tijd aan voor NPO 2: de kunst- en cultuurprogrammering van de zender is flink op de schop gegaan. Er wordt niet langer enkel over kunst en cultuur gepraat, de kijker moet het nu juist gaan beleven. Gijs van Beuzekom, netmanager van NPO 2, is blij met deze verandering: “Kunst en cultuur moeten je inspireren, op televisie kwam dat nog te weinig over. Daar brengen we nu verandering in.”
7 september 2016

Het paradepaardje van NPO 2 is de vernieuwde donderdagavond waarop de kunst- en cultuurprogramma’s Het geheim van de meester (AVROTROS) en Volle zalen (AVROTROS) centraal staan. Volgens Van Beuzekom sluiten deze programma’s perfect aan bij het credo van NPO 2: “Show, don’t tell”. Hij legt uit: “Deze programma’s leven doordat ze een kijkje achter de schermen geven. Ze laten zien hoe kunst tot stand komt: van podiumkunsten tot een schilderij. Dat is inspirerender en creatiever dan enkel over een schilderij of optreden praten.”

Het AVROTROS-programma De pennen zijn geslepen, vanaf donderdag 27 oktober te zien, gaat nog een stapje verder. Hierin worden bekende Nederlanders omgeschoold tot thrillerschrijver. Tegelijkertijd loopt een schrijfwedstrijd op internet. Dit nodigt amateurschrijvers uit om met het programma mee te doen en te laten zien wat ze in hun mars hebben. Dus geen boekbesprekingen meer, maar ontdekken hoe het is om zelf kunst te creëren.

 

Door internet actiever in NPO 2-programma’s te integreren hoopt Van Beuzekom een groter publiek te trekken. “Kunst en cultuur moet voor iedereen zijn, niet alleen de elite.” Het nieuwe NPO 2 heeft dan ook een uiteenlopend programma-aanbod: van Tuinen van verwondering (NTR) tot het verjaardagsconcert van de Jostiband (AVROTROS). “We hebben een diverse samenleving en daar moeten wij als publieke zender bij aansluiten”, vult de netmanager aan. 

Van Beuzekom merkt dat met deze veranderingen de belangstelling van verschillende omroepen is gewekt. “Voor AVROTROS en NTR is kunst en cultuur altijd al belangrijk geweest, maar nu krijgen ook andere omroepen interesse.” 

Voor deze nieuwe ideeën is nu meer ruimte op NPO 2. Waar voorheen programma’s elke week vast in het schema stonden, bestaan de meeste programma’s nu uit maximaal acht afleveringen waarna weer een nieuwe serie begint.

Het nieuwe aanbod aan kunst- en cultuurprogramma’s is hierdoor groter en meer divers. Toch hebben ze volgens Van Beuzekom één ding gemeen: “Het zijn programma’s waar mensen bij kunnen wegdromen en van kunnen genieten. Ik hoop dat het uiteindelijk mensen de ogen opent, inspireert en stimuleert."

 
Laatste persberichten
NPO Radio 5 introduceert De Schijf van NPO Radio 5
Publieke omroep verlengt succesvol Schooltv-project Film in de klas
NPO Campus Radio presenteert de Viral Top 77
NPO Klassiek maakt met Klassieke Top 400 Stembus muzikale reis door Nederland en Duitsland
NPO FunX lanceert YouTube-serie 'Villa Architrackz' met unieke samenwerkingen tussen artiesten
Onderzoek: Nederlanders hebben meest vertrouwen in journalistiek van publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)