LogoPers

NPO 2: Show don’t tell

Het venster op de wereld zijn voor het publiek, dat is mijn doel voor NPO 2. En dat doen we zoveel mogelijk door verbeelding van persoonlijke verhalen. Show don’t tell is tenslotte ons credo. En dat geldt voor alle genres van journalistiek en kennis tot kunst en cultuur. Op die manier wil NPO 2 impact creëren, verhalen vertellen die de kijker raken en verrijken. Het venster openen dat tot dan gesloten was. En als we met al die impactvolle programma’s dan ook nog een grote groep geïnteresseerden bereiken en aan ons weten te binden dan kan niemand meer om NPO 2 heen. En daar gaat het mij om!
24 februari 2016

 

Impact
Grote impact veroorzaakte de documentaire Levenseindekliniek (NTR), uitgezonden op maandag 15 februari. Tot vandaag, en het zal nog wel even duren, is de discussie weer opgelaaid hoe om te gaan met beëindiging van het leven. Commentaren in kranten en de opiniepagina’s stonden er bol van. Het euthanasiedebat is door de documentaire weer in sterke mate op de politieke agenda gekomen.

Voor mijzelf had de serie Arabische storm (VARA) ook grote impact. Aan de hand van persoonlijke verhalen laat maker Sinan Can zien hoe vijf jaar na de Arabische Lente de revolutie van hoop tot chaos en strijd heeft geleid. Bijzonder indringende serie, met grote moed gemaakt!

 

Trots
Erg trots ben ik op NPO2’s actualiteitenrubriek Nieuwsuur (NTR), het anker in de dagelijkse programmering. Zeven dagen per week wordt met grote journalistieke kwaliteit het nieuws uit binnen- en buitenland van achtergronden en duiding voorzien. Nieuwsuur is een dagelijkse ‘must’ geworden voor iedereen die verder wil kijken dan het Achtuurjournaal. Onder andere door de onthullingen over de Teeven-deal, of bonnetjesaffaire’, levert Nieuwsuur ook een belangrijke bijdrage aan de onderzoeksjournalistiek op de zender, en heeft daarmee ook grote impact op de politieke agenda.

Ook ben ik trots op de interactieve documentaire Jheronimus Bosch (NTR), die in korte tijd meer dan 500.000 bezoekers wist te verleiden tot een avontuurlijke digitale reis door de ‘Tuin der Lusten’. Mooi dat dit innovatieve concept, waar we vorig jaar mee zijn begonnen, al zo snel, zo succesvol is. Smaakt naar meer!

 

Tip voor de komende maand
Een nieuwe programmaserie die zeker de tongen weer los zal maken is ‘De laatste Downer’ (EO). Hierin gaat Eveline Kamperman samen met Sjoerd Fleur, die het syndroom van Down heeft, en presentator Jos de Jager, de toekomst van mensen met Down-syndroom in ons land onderzoeken. Buitengewoon actueel, nu er in de Tweede Kamer stemmen opgaan om de test die het syndroom van Down moet vaststellen bij ongeboren vruchten toegankelijk te maken voor alle zwangere vrouwen. Een onderwerp waarvan we weten dat het tot heftige en emotionele discussies kan leiden. Deze 4-delige serie start op woensdag 16 maart.

 

Gijs van Beuzekom
Netmanager NPO 2

Laatste persberichten
NPO Radio 5 introduceert De Schijf van NPO Radio 5
Publieke omroep verlengt succesvol Schooltv-project Film in de klas
NPO Campus Radio presenteert de Viral Top 77
NPO Klassiek maakt met Klassieke Top 400 Stembus muzikale reis door Nederland en Duitsland
NPO FunX lanceert YouTube-serie 'Villa Architrackz' met unieke samenwerkingen tussen artiesten
Onderzoek: Nederlanders hebben meest vertrouwen in journalistiek van publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)