NPO: betere diensten met minder kanalen
De NPO gaat de komende tijd scherpe keuzes maken in zijn aanbodkanalen en wil zich richten op meer interactie met het publiek.
Bezuinigingen
De publieke omroep heeft te maken met stevige bezuinigingen en een sterk veranderend medialandschap. Tegelijkertijd wil de NPO het publiek meer bieden. Dat betekent dat we scherpe keuzes moeten maken en ons budget zo gericht mogelijk moeten inzetten.
Kanalen waarvan de kosten niet opwegen tegen de baten of die van onvoldoende toegevoegde waarde zijn voor ons publiek, zullen we schrappen of verbeteren. We willen juist investeren in kanalen die zich richten op interactie met het publiek.
Minder kanalen
De publieke omroep kijkt op dit moment naar de meerwaarde van de vele honderden websites, portals, apps en themakanalen. Websites, apps en portals die voornamelijk een ‘uitzending gemist’-functie hebben, verdwijnen of worden interactiever gemaakt. Door programma’s vanuit één centrale website (NPO.nl) uit te zenden, bespaart de publieke omroep onnodige dubbele kosten. De opbrengsten wil de NPO investeren in betere technische en redactionele sites. Goede voorbeelden zijn programma gerelateerde websites en apps van Wie is de Mol, Boer Zoekt Vrouw, De Slimste Mens, Tegenlicht en Kassa.
Ook is het voornemen om NPO Radio 6 vanaf 1 januari 2016 verder te laten gaan als digitaal themakanaal met non-stop soul&jazz. Waarschijnlijk wordt het themakanaal gekoppeld aan NPO Radio 2. NPO Radio 2 is aan het vernieuwen waarbij ook wordt gekeken hoe soul& jazz en belangrijke events als de Zwarte Lijst festival een plek kunnen geven op de zender.
De definitieve keuzes komen in het Concessiebeleidsplan (CBP) 2016-2020. Het CBP is voor de zomer klaar.