LogoPers

NPO inventariseert kosten Koningslied

Het Koningslied was onderdeel van een gebeurtenis die zijn weerga niet kent: de troonswisseling van Koning Willem-Alexander en Koningin Beatrix op 30 april 2013. De NPO was - op verzoek van het Nationaal Comité Inhuldiging - mediapartner en heeft naast vele andere radio- en televisieactiviteiten ook de productie en realisatie van het Koningslied en het bijbehorende TV- en radioprogramma op zich genomen. De NPO heeft een inventarisatie gemaakt van alle kosten en deze gedeeld met het ministerie van OCW en toezichthouder Commissariaat voor de Media.
10 september 2015

De suggestie van de NOS deze morgen dat er is betaald om aandacht te besteden aan het Koningslied in De Wereld Draait Door of in andere NPO-programma's is niet juist. In de kolom met bedragen stonden ook kostenposten waar 'om niet' stond. Dat was het geval bij programmakosten DWDD en NPO Radio 2. Dit heeft de NOS niet geverifieerd bij de NPO voor publicatie.

Zoals bekend hebben alle activiteiten (productie, realisatie en registratie van het lied en het TV- en radio-evenement in Ahoy) rond het Koningslied in totaal 574.463 euro gekost. Het Nationaal Comité Inhuldiging heeft 400.000 euro vanuit private middelen bekostigd. De NPO heeft uit eigen budget 174.463 euro bijgedragen.

De activiteiten rond het Koningslied liepen sterk uiteen waarbij vele tientallen personen en bedrijven bij betrokken waren. Voor de productie en realisatie van het lied inclusief de videoclip zijn kosten gemaakt voor bijvoorbeeld componisten, tekstdichters, artiesten, studiohuur en productie van de videoclip. De publieksactie om Nederlanders te mobiliseren om teksten in te leveren, behelsde de ontwikkeling van een site en een app, een reclamespot en een marketingcampagne op tv en radio. Het TV- en radio-evenement omvatte kosten als regie, technische productiekosten zoals camera’s en licht, muziek en orkest en locatiekosten voor catering, beveiliging en medewerkers van de locatie.

Gewerkt is op basis van een realistische begroting waarbij de kosten die de NPO zelf heeft gemaakt (uren van medewerkers, verbindingskosten, inkoop reclamezendtijd) uiteraard niet zijn doorberekend.

Het Commissariaat voor de Media controleert de rechtmatigheid van alle uitgaven van de Publieke Omroep. De NPO heeft besloten om naast het Commissariaat voor de Media ook staatssecretaris Sander Dekker een toelichting te geven op de kosten rondom het Koningslied. Het gaat in dit geval namelijk om een eenmalig en uitzonderlijk evenement waarbij meerdere - ook private - partijen bij betrokken waren. Uiteraard legt de publieke omroep verantwoording af over de kosten die zij maakt: dat doen we per net, per zender en per genre. En in dit hele specifieke geval over een groot en bijzonder project dat afwijkt van onze reguliere programmering.

Deze discussie over het Koningslied illustreert voor de NPO wél hoe gevoelig de grens tussen politieke inmenging en een onafhankelijke publieke omroep is. Volgens de NPO kan en mag die grens niet worden overschreden. De politiek bepaalt hoeveel geld we krijgen. De publieke omroep moet in alle vrijheid kunnen beslissen hoe dit wordt uitgegeven.

Laatste persberichten
NPO Radio 1 verandert in RadiOlympia
Audiodescriptie EK voetbal positief ontvangen
NPO Radio 2 en NPO Radio 5 in teken van 4Daagse
Dit zijn de hoogst gewaardeerde programma's van de publieke omroep in het tweede kwartaal van 2024
Regietalent gezocht voor politiedramaserie op NPO 3
NPO 3FM maakt nieuw talent bekend: Lenny Monsou
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)