LogoPers

NPO investeert structureel in drama en documentaire

De NPO introduceert vanaf januari 2017 het NPO Fonds waarin jaarlijks 16,6 miljoen euro beschikbaar is voor hoogwaardig drama, documentaires en voor talentontwikkeling. Dit komt bovenop de budgetten vanuit de normale programmering voor dit genre. Ook het wegvallen van de BTW-korting zal niet ten koste gaan van de producties die worden gemaakt voor de Nederlandse Publieke Omroep. Dit laat NPO-bestuurder Shula Rijxman vanmiddag weten tijdens het Nederlands Film Festival in Utrecht.
1 oktober 2015

Rijxman hoopt verder dat goed voorbeeld goed doet volgen en dat de regering extra budget vanuit fiscale meevallers beschikbaar stelt voor NPO-drama met internationale ambities: NPO Europees Export Drama.

Het wegvallen van de financiering van het Mediafonds per 2017 is een flinke streep door de rekening en brengt veel onzekerheid met zich mee in de sector. Shula Rijxman: ‘We willen er voor zorgen dat programmamakers kwalitatief hoogstaande drama en documentaires kunnen blijven maken. Ondanks alle bezuinigingen. Dit budget voor het NPO Fonds is structureel. Zo borgen we kwaliteit.’

Drama en documentaire is een van de prioriteiten in de programmering van de Nederlandse Publieke Omroep. Met het NPO Fonds blijven er mogelijkheden voor hoogwaardig drama, experimentele projecten, innovaties en creatieve producties. Shula Rijxman: ‘Ik zeg het expliciet: dit budget is beschikbaar voor alles behalve de gegarandeerde kaskrakers. De 16,6 miljoen euro komt dus bovenop de huidige 50 miljoen euro voor drama en documentaire.’

De NPO vergoedt ook de BTW over die 16.6 miljoen euro. Het wegvallen van het BTW-voordeel zorgde voor minder budget. Dit zal door de NPO worden gecompenseerd. Dit najaar wordt de opzet van het NPO Fonds verder uitgewerkt met de sector. ‘Zodat met ingang van 2017 dit budget vol kan worden ingezet voor mooie drama- en documentaireproducties bij de publieke omroep,’ aldus Rijxman.

Lees ook de speech die Shula Rijxman hield voor het NFF op 1 okt 2015.

Laatste persberichten
NPO Radio 5 introduceert De Schijf van NPO Radio 5
Publieke omroep verlengt succesvol Schooltv-project Film in de klas
NPO Campus Radio presenteert de Viral Top 77
NPO Klassiek maakt met Klassieke Top 400 Stembus muzikale reis door Nederland en Duitsland
NPO FunX lanceert YouTube-serie 'Villa Architrackz' met unieke samenwerkingen tussen artiesten
Onderzoek: Nederlanders hebben meest vertrouwen in journalistiek van publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)