LogoPers

NPO online: het publiek voorop

De afgelopen week hebben velen van zich laten horen over de voorgenomen plannen van de NPO. Kenners, kijkers, collega’s. Online, bij het koffieapparaat en ook in de kranten. Meningen, inhoud, feiten, (mis)interpretaties en emoties liepen daarbij sterk door elkaar heen. Het debat over de publieke omroep wordt gevoerd. En dat is goed, want de publieke omroep is van ons allemaal.
23 april 2015

De NPO maakt plannen voor de toekomst. Dat doen we iedere vijf jaar. Deze plannen zijn nog concept en publiceren we definitief in juni. Dan wordt duidelijk wat de ambities van de publieke omroep zijn voor de komende vijf jaar. Er vindt nu intensief overleg plaats met de omroepen. Die gesprekken zijn stevig en dat is terecht, want het gaat ook echt ergens over.

In het huidige, steeds groter wordende media-aanbod is het van belang dat de publieke omroep makkelijk vindbaar en duidelijk herkenbaar blijft. Juist in deze tijden met veel verschillende aanbieders en veel versnipperd aanbod, is er bij het publiek behoefte aan één onafhankelijk platform: npo.nl. Daar vind je alle programma’s voor grote én kleine groepen kijkers en luisteraars. Oud én jong. Want de publieke omroep is er juist voor iedereen.

De omroepen hebben de garantie dat zij ook in de toekomst mooie inhoudelijke programma's kunnen maken. De NPO heeft de taak om die programma’s zo goed mogelijk - ook online - bij de mensen te brengen.

Npo.nl wordt maandelijks door miljoenen bezocht. Wij geloven dat als we het programma-aanbod nog meer bijeen brengen op een sterk platform de gebruiker nog makkelijker kan gaan genieten van al onze mooie programma’s.

En dan ook van het ene programma naar het andere, van de ene omroep naar de andere kan switchen. Zo goed mogelijk afgestemd op de persoonlijke voorkeuren, ook als je van meerdere programma’s van meerdere omroepen houdt. Van De Wereld Draait Door van de VARA naar Boer Zoekt Vrouw van de KRO. Van Wie Is de Mol van AVROTROS naar Zondag met Lubach van de VPRO.

De komende jaren zal de aanwezigheid van de publieke omroep op online gebied explosief toenemen. Dat biedt kansen. De omroepen in Nederland zijn als geen ander in staat om online dat gesprek, het contact, de interactie, met het publiek aan te gaan. Hun specialiteit is het bouwen van interactieve communities rondom programma’s. Dat gebeurt al heel succesvol met een aantal programma’s: en daar willen we nog beter in worden, daarin gaan we verder investeren.

Maar het vraagt ook om keuzes. Beter worden en meer investeren kan alleen als je tijd, aandacht en geld vrij maakt. Activiteiten die we lang hebben geprobeerd en waar het publiek te weinig gebruik van maakt, moet je durven stoppen. Dingen die nu dubbel worden gedaan gaan we verminderen. We moeten blijven innoveren. Door bijvoorbeeld te investeren in de laatste technische ontwikkelingen, door kwalitatief goede apps aan te bieden, door NPO Uitzending Gemist nog beter te maken.

Keuzes durven maken is gewaagd en levert kritiek op. Dat begrijpen we heel goed. Scherpe reacties horen ook bij het proces van verandering waar we nu met elkaar in zitten. We voeren nu samen met de omroepen het gesprek hoe we die mooie programma’s juist zo goed mogelijk bij de kijker kunnen krijgen.

En dit doen we niet alleen voor de kijker die weet wat hij zoekt en wat hij wil, maar ook voor degene die wil grasduinen en genieten van het totale aanbod van alle omroepen, in al zijn diversiteit. In alle keuzes die we nu maken, staat het publiek voorop. Want de Nederlandse Publieke Omroep is tenslotte van iedereen. Voor iedereen, voor jou.

Laatste persberichten
NPO Radio 1 verandert in RadiOlympia
Audiodescriptie EK voetbal positief ontvangen
NPO Radio 2 en NPO Radio 5 in teken van 4Daagse
Dit zijn de hoogst gewaardeerde programma's van de publieke omroep in het tweede kwartaal van 2024
Regietalent gezocht voor politiedramaserie op NPO 3
NPO 3FM maakt nieuw talent bekend: Lenny Monsou
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)