NPO radiozenders stijgen licht, NPO 3FM stabiliseert
Vanmorgen bleek dat bijna alle NPO radiozenders zijn gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, behalve NPO 3FM. Wel zijn de NPO 3FM cijfers gestabiliseerd ten opzichte van de vorige meetperiode in maart-april.
NPO Radio 2 is de best beluisterde publieke radiozender: met een stijging van 0,4% ten opzichte van vorig jaar zie je dat de zender nieuwe luisteraars aantrekt. Ook werpt de ‘verjongingskuur’ van NPO Radio 2 zijn vruchten af met een stijging in de groep 15-54 jaar en een daling in de groep 55+, terwijl NPO Radio 5 daar juist stijgt. Ten opzichte van de vorige periode maart-april scoorde NPO Radio 2 iets lager. NPO Radio 1 en NPO 3FM hebben deze maand hetzelfde marktaandeel van 7%. In vergelijking met vorig jaar scoort NPO Radio 1 licht hoger, NPO 3FM is aandeel verloren ten opzichte van vorig jaar als gevolg van het vertrek van de bekende middag-dj’s. NPO Radio 4 kent een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar en heeft een stabiel marktaandeel rond de 2 procent.
Opvallend is het dat het luistertijdaandeel van NPO Radio 5 is gestegen van 2,8% naar 3,3%: een mooie stijging ten opzichte van vorig jaar en dat terwijl de zender zelfs van de AM is verdwenen. De luisteraars weten de zender goed te vinden. Luisteraars die NPO Radio 2 te jong vinden stromen vooral door naar NPO Radio 5 en NPO Radio 1. Het is mooi dat we deze groep bij de publieke omroep weten te behouden.
Met onder andere de sportzomer op NPO Radio 1, de start van het festivalseizoen op NPO 3 FM en Klassiek Geeft op NPO Radio 4 hoop ik dat ons totale aantal luisteraars volgende maand gaat stijgen, want daar valt nog een mooie slag te maken.
Rob van Stuivenberg
Onderzoeker bij de afdeling Publieksonderzoek van de NPO