LogoPers

NPO: Samen kijken naar morgen met het publiek voorop

Hoe houden we de publieke omroep ook in een snel veranderende mediawereld toekomstbestendig, vindbaar en relevant? Dat is de kern van het Concessiebeleidsplan 2016-2020 waar de omroepen vandaag op hebben gereageerd. De reactie van de omroepen is zeer uitvoerig en wordt in de komende weken inhoudelijk zorgvuldig beoordeeld. De Raad van Bestuur gaat hierover met de omroepen in gesprek.
15 mei 2015

We staan bij de publieke omroep voor een stevige koerswijziging om het publiek ook in de toekomst zowel op televisie, radio als online te bereiken. Tegelijkertijd hebben we een flinke bezuiniging te verwerken, willen we technologisch en programmatisch vernieuwen en blijven we hoogstaande kwalitatieve programma's maken. “Wij begrijpen de zorgen die de omroepen hebben en nemen die serieus. Maar scherpe keuzes horen bij de verandering die we nu doormaken. Bij alle keuzes die we maken, staat het publiek voorop,” aldus Henk Hagoort, voorzitter Raad van Bestuur NPO.

De publieke omroep vernieuwen we samen. De omroepen met hun leden zorgen ieder vanuit een eigen invalshoek voor een grote diversiteit aan programma’s. Voor het maken van die programma’s hebben zij voor de komende jaren ruime financiële garanties gekregen. En natuurlijk hoort daar ruimte voor experiment en innovatie bij. Ook in het digitale domein met tientallen sites rond programma’s.

Het is de taak van de NPO om al die programma’s bij elkaar te brengen zodat het brede publiek die diversiteit ook krijgt aangeboden. We willen de programma’s verspreiden, maar niet versnipperen want dan gaat juist die pluriformiteit verloren. De NPO bepaalt niet de redactionele inhoud van de programma’s maar brengt die al sinds jaar en dag bij elkaar op televisie- en radiozenders. Ook online willen we nu de programma’s meer bij elkaar brengen. Op deze manier biedt de NPO een voor iedereen toegankelijke platform waar programma’s te vinden zijn die los van commerciële en politieke belangen gemaakt zijn.

Henk Hagoort: “De Raad van Bestuur vindt het jammer dat de omroepen afstand nemen van de voorgestelde vernieuwing van het publieke bestel, die producenten en jonge makers rechtstreeks toegang geeft tot de publieke omroep zonder voorafgaande tussenkomst van een bestaande omroep. Hiermee gaat een belangrijke manier om de innovatiekracht van de publieke omroep te vergroten verloren”.

De NPO en de omroepen gaan de komende weken met elkaar in gesprek op weg naar een definitief plan voor de periode 2016-2020. Vanuit een gedeeld perspectief: samen kijken naar morgen met het publiek voorop.

Laatste persberichten
NPO Radio 1 verandert in RadiOlympia
Audiodescriptie EK voetbal positief ontvangen
NPO Radio 2 en NPO Radio 5 in teken van 4Daagse
Dit zijn de hoogst gewaardeerde programma's van de publieke omroep in het tweede kwartaal van 2024
Regietalent gezocht voor politiedramaserie op NPO 3
NPO 3FM maakt nieuw talent bekend: Lenny Monsou
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)