LogoPers

Onderzoek NPO Innovatie: ‘Veel vaker samen online, ook na de coronacrisis’

Sinds het invoeren van de maatregelen om het coronavirus te bestrijden, maakt ruim de helft van alle Nederlanders voor privégebruik veel vaker gebruik van apps om gezamenlijk te kunnen videobellen. Datzelfde percentage verwacht dat dit gebruik blijft of zelfs toeneemt. Dat blijkt uit een online onderzoek onder ruim 1000 respondenten, uitgevoerd door Kien, in opdracht van NPO Innovatie.
14 april 2020

De komende maanden gaat deze speciale afdeling binnen de NPO in samenwerking met de omroepen op zoek naar nieuwe vormen van online samenzijn en nieuwe toepassingen op dit gebied. Zowel jongeren als ouderen kiezen de laatste weken massaal voor online toepassingen om sociale contacten met familie en vrienden te onderhouden, zo blijkt uit het onderzoek. Met name het gebruik van apps als Whatsapp, Microsoft Teams, Facetime, Zoom en Houseparty is sterk toegenomen. Vooral Nederlanders onder de 30 jaar voeren op deze manier gesprekken met meerdere personen tegelijkertijd.

Eén op de drie Nederlanders van 16 jaar en ouder heeft de afgelopen weken samen met anderen online een quiz, borrel of sportles bijgewoond. Een op de vijf heeft dat nog niet gedaan, maar is dat wel van plan. Deze interesse in online recreatie is groter dan voorheen, met name onder jongeren. Bij online feesten, sportlessen en games worden online ook nieuwe contacten opgedaan, terwijl het gezelschap bij een borrel vooral uit bekenden bestaat. Samen digitaal eten of drinken gebeurt vaak met meerdere mensen achter één scherm.

NPO Innovatie deed het onderzoek om te verkennen hoe groot de behoefte onder Nederlanders is om digitaal samen te zijn, tijdens en na corona. De afdeling innovatie van de NPO stimuleert en ondersteunt projecten van de publieke omroepen die inspelen op deze groeiende behoefte aan digitaal samenzijn. Martijn van Dam, namens de raad van bestuur verantwoordelijk voor deze afdeling: “Juist nu we allemaal zoveel mogelijk thuis verblijven, wil NPO het saamhorigheidsgevoel ondersteunen. Zo onderzoeken we of we dit soort toepassingen ook in de toekomst vaker kunnen inzetten om ons publiek samen online publieke content te laten ervaren. De NPO probeert op die manier Nederlanders bij elkaar te brengen, ook online.” 

NPO biedt via NPO Start en op andere plekken livestreams aan. Sinds het invoeren van de ‘intelligente lockdown’ heeft 50 procent van de Nederlanders een livestream van een willekeurige media-aanbieder bekeken. Opvallend is dat dit bijna 80 procent is onder tieners en twintigers. Persconferenties en nieuws worden het meest via livestream bekeken, gevolgd door satire, muziek en vlogs.

Een virtueel bezoek aan een plek waar men normaal gesproken fysiek naartoe zou gaan loopt nog niet zo’n vaart, blijkt uit de onderzoeksresultaten. Dat lijkt bij jongeren vooral te liggen aan dat zij (nog) niet op de hoogte zijn van de mogelijkheden. Slechts 17 procent van Nederland heeft gebruik gemaakt van een virtuele tour door bijvoorbeeld een museum, dierentuin of natuurgebied. Ruim een kwart heeft dit nog niet gedaan, maar is dit wel van plan.

De helft van de respondenten verwacht ook na het opheffen van de social distancing-maatregelen online toepassingen te blijven gebruiken voor contact met vrienden en familie. De grootste winst zit in het videobellen. Deze toepassing slaagt er volgens de respondenten het meest in om mensen in deze periode dichterbij elkaar te brengen. 4 op de 10 mensen verwachten ook na de coronacrisis evenveel of nog vaker gebruik te maken van livestreams. Een kwart is van plan nog online gezelschapsactiviteiten of virtuele bezoeken te ondernemen.

Het onderzoek is met behulp van een online panel uitgevoerd door Kien Onderzoek in opdracht van de NPO. De netto steekproef bestond uit 1.078 Nederlanders van 16 jaar en ouder, waarvan 1.034 deelnemers alle onderzoeksvragen hebben beantwoord.

NPO Innovatie heeft een speciale website waar alle lopende innovatieve projecten bij de publieke omroepen te vinden zijn: innovatie.npo.nl.

Laatste persberichten
NPO Radio 5 introduceert De Schijf van NPO Radio 5
Publieke omroep verlengt succesvol Schooltv-project Film in de klas
NPO Campus Radio presenteert de Viral Top 77
NPO Klassiek maakt met Klassieke Top 400 Stembus muzikale reis door Nederland en Duitsland
NPO FunX lanceert YouTube-serie 'Villa Architrackz' met unieke samenwerkingen tussen artiesten
Onderzoek: Nederlanders hebben meest vertrouwen in journalistiek van publieke omroep
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)