“Online is de publieke omroep succesvoller dan vaak wordt gedacht”
“Met interesse volgde ik maandag 25 november het mediadebat in de Tweede Kamer. Hoewel het over de begroting voor volgend jaar ging, werden er ook opmerkingen gemaakt over de online aanwezigheid van de Publieke Omroep. Op basis van de uitspraken van sommige mediawoordvoerders in de Kamer, constateer ik dat er niet altijd een juist beeld is over de aanwezigheid en activiteiten van de NPO op online media. We zijn als publieke omroep al méér dan 10 jaar heel actief en succesvol in het plaatsen van content online. En we bereiken daarmee grote groepen Nederlanders via online kanalen, waaronder sociale media. Samen met de omroepen zorgen we voor de beste websites, apps, interactives, webseries en social media-activiteiten., waarmee we maandelijks miljoenen mensen bereiken. Zo spelen in het voorjaar iedere week bijna 1 miljoen mensen mee met de Wie is de Mol-app, wordt er maandelijks meer dan een miljoen keer naar onze podcasts geluisterd en wordt ons on demand-kanaal NPO Start wekelijks bezocht door 1,6 miljoen mensen.
Op YouTube zijn we aanwezig met meer dan 60 kanalen, zowel zender- als programmakanalen, die goed worden bezocht. #BOOS en Zondag Met Lubach zijn daar twee hele mooie voorbeelden van. Maar ook het gezamenlijke YouTube-kanaal van NPO 3 haalt wekelijks miljoenen views. Ook op Instagram en Facebook zijn er tientallen kanalen van de Publieke Omroep; succesvolle voorbeelden zijn daar NOS Stories, Keuringsdienst van Waarde en Floortje Naar Het Einde van de Wereld.
Veel succes hebben we ook met webonly-titels, titels die dus niet op televisie te zien zijn. Webseries zoals De Slet van 6VWO, Vakkenvullers en Sekszusjes TV worden door een groot en jong publiek bekeken. We verspreiden deze series juist ook via de sociale media. Dit doen we daar onder meer via de herkenbare jongerenmerken van de NPO, zoals NPO 3 en FunX. Zo bereiken we ook jongeren die misschien nog niet zo bekend zijn met sites als NPO3.nl. Met goede verwijzingen op de sociale media naar onze andere publieke programma’s proberen we jongeren in aanraking te laten komen met ander relevant aanbod van de publieke omroep.
En dat zijn nog maar een paar voorbeelden. Dit is slechts het topje van de ijsberg. Dag in dag uit zijn we met alle omroepen bezig met het bereiken van Nederlanders via lineaire kanalen, maar dus ook via sites en apps én sociale media. De NPO hoort bij de koplopersgroep van publieke omroepen in Europa als het gaat om zijn online aanwezigheid. We waren er dan ook in 2003 als eerste bij met een Uitzending Gemist-dienst! Ook ‘Social Radio’ is bij de NPO bedacht.
Ik ben trots op het bereik en de impact die we hebben online. Dit alles maakt de Publieke Omroep sterker. En dat is belangrijk om in dit versnipperde medialandschap en de toenemende politieke en commerciële invloed op de media het sterke, onafhankelijke baken dat de publieke omroep is – in al zijn pluriformiteit – te kunnen behouden en versterken.“