Oorlog-stories en NPO Kennis bekroond met online prijzen

In de categorie Content gingen de Gouden en Zilveren Award naar respectievelijk de voor Instagram en YouTube gemaakte jeugdserie Oorlog-stories (EO) en het door de NTR gehoste platform NPO Kennis. De Dutch Interactive Awards (DIA) zijn de vakprijzen voor het beste interactieve online werk van Nederlandse makelij. De awards worden sinds 2010 jaarlijks uitgereikt.
Oorlog-stories: "Hoogste niveau van vernieuwing en betrokkenheid"
In deze online serie vertelt het 15-jarige Joodse meisje Edith dagelijks via Instagram en wekelijks via YouTube (beide van Zapp) wat ze meemaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Als het te gevaarlijk wordt, duikt ze onder bij een gezin in een andere stad. Naarmate de oorlog heviger wordt, krijgt ze steeds minder informatie over hoe het haar eigen gezin vergaat. Volgens de jury van de Dutch Interactive Awards bereikt Oorlog-stories het hoogste niveau van vernieuwing en het creëren van emotionele betrokkenheid: "Het is bijzonder knap hoe men een stuk drama in een heel nieuw format heeft gegoten dat vervolgens aansluit bij de mediaconsumptie van een jongere generatie."
NPO Kennis: "Baken van rust en objectiviteit"
NPO Kennis biedt uitleg en duiding bij allerlei actuele kwesties of zaken die aansluiten op het persoonlijke leven. Van ‘Hoe wordt een vaccin getest?’ tot ‘Is suiker verslavend?’ En van ‘Wat is een complottheorie?’ tot ‘Waarom worden we verliefd?’ De redactie maakt daarbij gebruik van het rijke archief van de publieke omroep. De DIA-jury omschrijft het belang van NPO Kennis als volgt: “Dit platform voelt als een baken van rust en objectiviteit. In het oerwoud van nieuws en kanalen zorgt het voor antwoorden op de belangrijke vragen die op dit moment spelen. De content wordt daarbij efficiënt en schaalbaar geproduceerd, met voldoende diepgang. De retargeting en cross-selling zijn goed ingezet om mensen aan te trekken en te informeren. Chapeau dat de NPO deze maatschappelijke rol op zich neemt.”