LogoPers

“Publieke waarde NPO op meerdere platforms”

Hoe gaat NPO volgend jaar technologie en innovatie inzetten om publieke waarde te blijven bieden aan zijn publiek? Daarover sprak Martijn van Dam, lid raad van bestuur, donderdag 14 november tijdens een speech op het jaarlijkse netwerkevent DPP in Londen. Hij deed dat voor een publiek van honderden internationale technologie-experts uit de mediawereld.

Martijn van Dam is vanuit de raad van bestuur verantwoordelijk voor distributie, innovatie en technologie. In die hoedanigheid was hij naar de Britse hoofdstad afgereisd om ervaringen uit te wisselen met technologiemanagers van diverse mediabedrijven, vertegenwoordigers van zowel publieke als commerciële zenders. Het DPP (Digital Production Partnership) is een organisatie van ruim 400 bedrijven uit de tv- en filmwereld, opgericht door de BBC, ITV en Channel 4, die zich vooral richt op onderzoek naar ontwikkelingen in de media.

Martijn van Dam vertelde aan het internationale publiek het verhaal van de NPO. Hoe blijf je als publieke omroep je maatschappelijke taak vervullen in een medialandschap dat steeds meer spelers kent en waarbij technologie alsmaar dominanter wordt. “Wij werken niet voor ‘customers’, maar voor ‘citizens’”, zo trapte hij af.

Gelijkwaardig
“Belangrijkste uitdaging voor 2020 is hoe we on demand gelijkwaardig maken aan lineair. Zowel voor video als voor audio. We willen op al die platforms onze publieke taak waarmaken, ze steeds meer aan elkaar verbinden en ze naar elkaar laten verwijzen.” Martijn van Dam sprak over het herontwerp van NPO Start om met gepersonaliseerde designs op maat zowel actuele als tijdloze content te kunnen aanbieden die ervoor zorgt dat mensen aangesloten blijven bij alles wat er in de samenleving speelt. “Mensen verbinden met onze samenleving, onze cultuur, onze democratie en met elkaar is onze belangrijkste rol in de samenleving.”

NPO ID
Van Dam vertelde ook dat wordt nagedacht over hoe audio on demand kan worden versterkt. Misschien wel met een nieuw platform: “Zowel voor podcasts als radiofragmenten die je niet live hebt kunnen luisteren.” Daarvoor is een nieuw NPO ID hard nodig. “Volgend jaar moeten we met dank aan een nieuwe single sign-on kunnen werken met betere persoonlijke diensten die over de verschillende platforms heen gaan. We willen cross-aanbevelingen kunnen doen. Van audio naar video, van on demand naar lineair. Dat moet de volgende stap worden in onze inzet van ‘publieke algoritmen’. Waarmee we mensen de kans geven om meer te ontdekken: meer cultuur, meer nieuws, meerdere kanten van een verhaal.”

Metadata
Martijn van Dam benadrukte het belang van metadata om dit goed te kunnen doen. "We willen ook programma’s kunnen aanbevelen die nog niet zijn uitgezonden. We kunnen dit alleen doen op basis van hele goede metadata. Dit is vooral van belang voor het ontsluiten van onze journalistieke en inhoudelijke programma's. We gebruiken daar onze ondertiteling voor en hopen daar in de toekomst automatisch heel veel uit te kunnen halen over de inhoud van onze programma’s."

Ondertussen werkt de NPO ook hard door aan een brede innovatie-agenda: "We verkennen nieuwe manieren om verhalen te vertellen, inhoud te maken en ons publiek te bereiken. Dat doen we ook in samenwerking met start-ups en met kleine en grotere bedrijven; samen  gaan we nieuwe ideeën ontwikkelen en testen.

NPO Radio 1 verandert in RadiOlympia
Audiodescriptie EK voetbal positief ontvangen
NPO Radio 2 en NPO Radio 5 in teken van 4Daagse
Dit zijn de hoogst gewaardeerde programma's van de publieke omroep in het tweede kwartaal van 2024
Regietalent gezocht voor politiedramaserie op NPO 3
NPO 3FM maakt nieuw talent bekend: Lenny Monsou
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)