LogoPers

Veel belangstelling uit Azië voor NPO-documentaires

Nederlandse documentaires zijn populair in Azië. Dit bleek afgelopen week tijdens de internationale tv-beurs MIPCOM in Cannes.
24 oktober 2016

“De publieke omroep in Hong Kong heeft Langs de oevers van de Yangtze (VPRO) aangekocht, evenals een aantal documentaires uit Tegenlicht (VPRO)”, meldt Kaisa Kriek van NPO Sales. Ook de publieke omroep in Vietnam en de Russische nieuwszender Russia Today TV kochten Tegenlicht-documentaires aan. En vanuit Zuid-Korea was er belangstelling voor documentaires van de VPRO en KRO-NCRV.

Naast documentaires deden ook de jeugdprogramma’s het goed. Kaisa: “We hadden tien nieuwe programma’s in de digitale videotheek van MIPJUNIOR. Er is veel gescreend. Vooral de educatieve jeugdserie Full Proof (NTR - foto), genomineerd voor een International Emmy Kids Award, was populair.” De serie is tijdens de MIPCOM verkocht aan de internationale educatieve distributeur Da Vinci Media en zal vanaf 2017 in zestien verschillende taalversies te zien zijn in een groot aantal landen, waaronder in Oost-Europa, Rusland, Afrika, India en het Midden Oosten. 

SRF Zwitserland en ARTE Frankrijk kochten een aantal jeugddocumentaires aan, onder andere uit de veelgeprezen serie Mensjesrechten (EO/IKON DOCS). Deze serie viel vorige week in de prijzen tijdens Cinekid in Amsterdam.

Laatste persberichten
Sociale partners publieke omroep bereiken resultaat voor nieuwe cao en sociale regeling
Een week vol passie bij NPO Klassiek
Van studio naar festivalweide: luisteraars maken tijdens 3FM Festivalweek kans op festivalkaarten
NPO FunX Awards: eerste namen line-up bekend
Reactie NPO en College van Omroepen op de hervormingsplannen voor de publieke omroep
Dit zijn de hoogst gewaardeerde programma's van de publieke omroep in het eerste kwartaal van 2025
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)