LogoPers

Veel belangstelling uit Azië voor NPO-documentaires

Nederlandse documentaires zijn populair in Azië. Dit bleek afgelopen week tijdens de internationale tv-beurs MIPCOM in Cannes.
24 oktober 2016

“De publieke omroep in Hong Kong heeft Langs de oevers van de Yangtze (VPRO) aangekocht, evenals een aantal documentaires uit Tegenlicht (VPRO)”, meldt Kaisa Kriek van NPO Sales. Ook de publieke omroep in Vietnam en de Russische nieuwszender Russia Today TV kochten Tegenlicht-documentaires aan. En vanuit Zuid-Korea was er belangstelling voor documentaires van de VPRO en KRO-NCRV.

Naast documentaires deden ook de jeugdprogramma’s het goed. Kaisa: “We hadden tien nieuwe programma’s in de digitale videotheek van MIPJUNIOR. Er is veel gescreend. Vooral de educatieve jeugdserie Full Proof (NTR - foto), genomineerd voor een International Emmy Kids Award, was populair.” De serie is tijdens de MIPCOM verkocht aan de internationale educatieve distributeur Da Vinci Media en zal vanaf 2017 in zestien verschillende taalversies te zien zijn in een groot aantal landen, waaronder in Oost-Europa, Rusland, Afrika, India en het Midden Oosten. 

SRF Zwitserland en ARTE Frankrijk kochten een aantal jeugddocumentaires aan, onder andere uit de veelgeprezen serie Mensjesrechten (EO/IKON DOCS). Deze serie viel vorige week in de prijzen tijdens Cinekid in Amsterdam.

Laatste persberichten
Podcast Componeren of Verzuipen: hoe topwetenschappers en een componist met muziek de wereld gaan redden
NPO Radio 1 brengt de Europese verkiezingen dichtbij huis
NPO Radio 5 viert verjaardag Boudewijn de Groot: een wonderkind van 80
Broederliefde, DYSTINCT en Siggy & D1ns maken line-up FunX Music Awards compleet
Nieuwe zenderstemmen voor NPO 1 en NPO 3
Genomineerden FunX Music Awards bekend: Jonna Fraser grootste kanshebber
Deel deze pagina
NPO Logo
Omroepen
AVROTROS
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)