“We trekken alle registers open”
In 2013 organiseerden we met NPO Radio4 de allereerste Hart & Ziel Lijst. Hierbij hadden we één doel voor ogen: klassieke muziek relevant maken voor iedereen. We riepen luisteraars op om te vertellen welke muziek hen raakt en over de rol die klassieke muziek in hun dagelijks leven speelt. We waren verbaasd dat luisteraars het eerste jaar al zo’n duizend verhalen instuurden.
Die verhalen hadden allemaal één ding gemeen: ze gingen over hoe klassieke muziek diepe emoties en grote gevoelens bij hen opriepen. Stuk voor stuk verhalen over belangrijke en indringende momenten in een mensenleven, van geboorte en dood tot verloren liefdes en romantische bruiloften. Op dat moment besloten we dat Hart & Ziel een jaarlijks terugkerend feest moest worden om samen met onze luisteraars te vieren wat klassiek in onze levens betekent.
Nu - vijf jaar - later is de Hart & Ziel Lijst uitgegroeid tot een groot crossmediaal project. Luisteraars stemmen via de site, luisteren via de radio, kijken Hart & Ziel-programma’s op NPO 2 en NPO Cultura en genieten van het Hart & Ziel Festival in Tivoli Vredenburg. Nieuw dit jaar is de Hart & Ziel-bus waarmee we door het hele land trekken tijdens de stemweek en de Hart & Ziel Music Match Quiz op NPO 2.
Dit is tekenend voor het NPO Radio 4 van 2017: we transformeren van lineaire radiozender naar een compleet merk voor klassieke muziek. Wij zijn waar het publiek is: online, in de concertzalen en bij de luisteraar thuis. Zo nemen we jaarlijks zo’n 500 concerten op van Nederlandse orkesten en ensembles, waaronder zeker zeventig eigen producties. Het merendeel daarvan zenden we live uit. Daarnaast is er een gloednieuwe website met unieke content en speellijsten voor elk moment van de dag. We trekken alle registers open.