Ga

Donkere nachten, verlichte ramen

Gluren bij de buren is misschien niet helemaal moreel verantwoord, maar fotografe Awoiska van der Molen kan het toch niet weerstaan. Zij gebruikt de schoonheid van het raamwerk als inspiratiebron voor The Humanness of Our Lonely Selves, nu te zien in fotografiemuseum Huis Marseille.

IMG 8056

Coen Plaat

Geplaatst op vrijdag 19 juli 2024

Op het eerste gezicht lijkten het zwart-wit beelden van de Alfred Hitchcock film Rear Window, maar toch zijn het foto’s uit het echte leven. Doffe raamwerken, gekreukelde gordijnen en af en toe een plant op de vensterbank. Je zou wel naar binnen willen gluren maar toch houdt je afstand. Het is hét thema in de tentoonstelling van Awoiska van der Molen. De Nederlandse visueel kunstenaar is beroemd door haar (zwart-wit) werk van landschappen. Dat werk kennen we van haar. Maar voor deze tentoonstelling gaat ze terug naar haar roots: huiselijke omgevingen.

In 2015 kreeg van der Molen al inspiratie voor deze collectie foto’s tijdens haar reis naar Japan. Naast het iconische landschap van het land stuit ze op pittoreske dorpjes met eveneens prachtige, traditionele huisjes. Ondanks het fragiele frame van de huizen, de muren zijn namelijk flinterdun, valt het haar op dat er bijna geen geluid vanuit komt. De mensen lijden een sereen en rustig leven. Dat intrigeert haar en ze kiest ervoor om de dorpse achtergronden als onderwerp te gebruiken voor deze expositie. Ook al zie je niet wat er achter de ramen vaak afspeelt, het mysterie hiervan blijft een interessant thema in de fotografie.

2 594 18 2019

Foto: Awoiska van der Molen, No 584-18, 2019 – 2014.

In The Humanness of Our Lonely Selves zie je sobere en ingetogen afbeeldingen met een ogenschijnlijke aanwezigheid van de mens, door middel van kunstmatige lichtbronnen. De foto’s zijn voor Van der Molen een soort psychologische ruimtes waarin ze iets zoekt waarvan ze achteraf pas begrijpt wat het is. De vensters in de foto’s hebben een afschermende functie: je kan de mystiek van het leven aan de binnenkant wél zien maar je voelt toch een soort van afstandelijkheid vanaf de buitenkant. In die zin symboliseren de vensters de existentiële eenzaamheid waartoe de meesten van ons zich nu eenmaal in meer of mindere mate hebben te verhouden.

De tentoonstelling The Humanness of Our Lonely Selves is nog tot en met 13 oktober te zien in het Huis Marseille in Amsterdam. In Een Uur Cultuur (VPRO) bespreekt Eva Koreman met Róman Kienjet een andere tentoonstelling van Awoiska van der Molen, die aflevering beluister je hier.

IMG 8056

Coen Plaat

Walt, Hans, Bruce & Clark, Thomas & Guy-Manuel en een vleugje Sergio. Een lijstje voornamen waarover mensen die mij kennen zullen zeggen: dat is typisch Coen.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de NPO Cultuur nieuwsbrief en ontvang iedere vrijdag mooie, inspirerende en interessante tips. Van kunst tot film en van muziek tot theater, zo hoef je niets meer te missen!