Een prodigy uit Little Rock
In juli Simone Atangana Bekono het schrijven van de NPO Cultuur nieuwsbrief over. Deze brief vol kunst en cultuur ploft iedere vrijdag op de digitale deurmat van onze abonnees. Voor wie, tot ons verdriet, nog niet is ingeschreven op deze wekelijkse parel, delen we haar overdenkingen ook hier.
Niks is zowel zo bijzonder als vervelend als de eerste zijn. Alles zelf uit moeten zoeken, ruimte creëren op een plek die niet voor jou gebouwd lijkt, zelfs een vocabulaire vormgeven om je verstaanbaar te maken. Naast dat het flink ongemakkelijk is, vergt het veroveren van je plaats in een nieuwe wereld enorme heldenmoed.
Zo moet het ook gevoeld hebben voor Florence Beatrice Price, de eerste Afro-Amerikaanse vrouw die erkend werd als symfonisch componist in de klassieke muziek. Price groeit eind negentiende eeuw op in een gemixt gezin in Little Rock, Arkansas, in de dan nog zeer gesegregeerde Verenigde Staten. Price blijkt een geweldig talent voor klassiek piano te hebben en een carrière in de muziek ligt vanzelfsprekend in het verschiet. Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot: naast het feit dat vrouwelijke componisten in haar tijd sowieso al niet erg serieus worden genomen, moet Price zich om toegelaten te worden tot het New England Conservatory voordoen als Mexicaanse.

Haar talent blijkt echter zo onmiskenbaar dat ze zelfs de meest bekrompen critici voor zich wint. Ze groeit uit tot vernieuwend componist, die tijdens haar zeer productieve leven spirituals en West-Afrikaanse muziekstijlen vermengt met de traditioneel meer op Europa gerichte trends in de VS. Het grootste deel van haar leven werkt ze in Chicago, waar ze de eerste zwarte vrouwelijke componist wordt wiens werk door het gerenommeerde Chicago Symphony Orchestra wordt uitgevoerd. Helaas raakt haar werk na haar dood al snel in de vergetelheid. Toch bizar, gezien Price’s hoge productiegraad en van alle kanten komende erkenning.
In de zesde aflevering van de podcast Muziek is een vrouwelijk woord uit 2020 duikt Rebecca van der Weijde met historica Agnes Cremer en musicologe Simone Leuven in het leven en werk van Price. Het wordt snel duidelijk hoe haar productiviteit, inventiviteit en prachtige composities een inspirerend verhaal vertellen over een tegen de stroom in zwemmende vrouw, die de hernieuwde voor haar werk aandacht meer dan waard is.


Simone Atangana Bekono
Simone Atangana Bekono is schrijver van zowel proza als poëzie, docent en redacteur. Ze debuteerde in 2017 met de dichtbundel hoe de eerste vonken zichtbaar waren. Daarna verscheen in 2020 haar debuutroman Confrontaties, die werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs 2021 en bekroond werd met de Hebban Debuutprijs, het Beste boek voor jongeren en de Anton Wachterprijs 2022 voor het beste literaire prozadebuut. Hierna schreef ze de novelle Zo hoog de zon stond (2022) en onlangs de dichtbundel Marshmallow (2024), waarvoor ze de Jan Campertprijs 2024 ontving. Ze treedt geregeld op in zowel binnen- als buitenland en haar werk is vertaald in onder andere het Engels, Frans, Afrikaans en Italiaans.
Vond je dit leuk?
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de NPO Cultuur nieuwsbrief en ontvang iedere vrijdag mooie, inspirerende en interessante tips. Van kunst tot film en van muziek tot theater, zo hoef je niets meer te missen!



