Wat wil je niet missen?
Culturele FOMO incoming want het culturele seizoen is weer in volle gang! Elke week tip ik je drie culturele activiteiten voor jouw agenda. Van een urgent portret van een vermoorde fotojournalist in Gaza tot het heeeeerlijke performancefestival van Theater Rotterdam. Feeling Curious? Ja toch.
1. Festival Feeling Curious?
Theater Rotterdam zet met hun festival Feeling Curious? vanaf deze week de spotlight op internationale performancekunst. De plek waar radicale stemmen en urgente vragen samenkomen. Verwacht talks, workshops, installaties maar vooral heel veel mooie voorstellingen van jonge makers die je uitdagen out of comfort zones te stappen. Het is een festival dat niet zoekt naar gladde antwoorden, maar juist porren in de scheuren van identiteit, macht, verlangen en culturele erfenis. Perfect als je zin hebt in iets dat prikkelt, verrast en niet meteen oplost. Blader zelf vooral door het festivalprogramma want de keuze is reuze (moeilijk), maar ik heb alvast twee tips!
Strange Fruit's van Sedrig Verwoert
Ik zag deze week al een try-out van Strange Fruit’s van danser en choreograaf Sedrig Verwoert en daarna heeft de voorstelling nog dagen op mijn netvlies gestaan. Dans die niet alleen beweegt, maar je helemaal meeneemt in een andere wereld. Verwoert, bekend als Young Creative Associate bij Het Nationale Ballet en van zijn bijdrage aan Beyoncé’s Black Is King, combineert moderne dans met Surinaamse en Caribische invloeden. Strange Fruit’s is esthetisch prachtig, maar vooral heel gelaagd en precies. Het ensemble van jonge dansers en Verwoert zelf laat je elke beweging, elke ademhaling, elke zin helemaal voelen.

Strange Fruit's zie je deze week tijdens festival Feeling Curious? in Rotterdam. Daarna tourt de voorstelling nog langs Haarlem, Amsterdam en Arnhem tot en met 18 oktober 2025. Let op: kaarten gaan HARD!
Content note: er zijn beelden die verwijzen naar zelfdoding en die emotioneel intens kunnen zijn en mogelijk shockerend.

AJJIT van Khadija El Kharraz Alami
AJJIT ('let it go') grijpt je bij de strot, al vanaf de eerste klank. Performancekunstenaar en theatermaker Khadija El Kharraz Alami graaft samen met producer Reda Senhaji (Cheb Runner) in de Marokkaanse muziekgenres. Ze mixen polyritmes en beweging, met steeds herhalende teksten en met elektronische lagen die de traditie niet overschaduwen maar juist versterken. De samenwerking is een match made in heaven; de makers vullen elkaar naadloos en woordeloos aan. Het resultaat is rauw, urgent en toch ook heel teder. Na 45 minuten ga je de zaal absoluut niet ongemoeid uit. Je voelt je lichter. En aangespoord om te blijven denken, voelen en verbinden.
Je ziet AJJIT op 26 en 27 september tijdens festival Feeling Curious? Daarna kun je nog gaan tijdens Brainwash Festival in Theater Bellevue, tijdens ADE in Benelux Bar Amsterdam en tijdens Gnawa Festival van Het Nationale Theater in Den Haag.
2. Claim Your Space – Unapologetically Asian in het Stadsarchief Amsterdam
De Schatkamer van het Amsterdamse Stadsarchief is momenteel echt als een schatkamer. In de tentoonstelling Claim Your Space – Unapologetically Asian, duw je een deur open naar een ode aan de Aziatische vrouw (inclusief transvrouwen en iedereen die zich als feminien identificeert) en al haar verhalen. Kunst én archiefwerk, maar ook een viering van zichtbaarheid. Fotograaf Lisa Hu legt in haar project bijvoorbeeld het leven van Chinese migrantenvrouwen in Nederland vast. Prachtige portretten laten je zien hoe deze vrouwen omgaan met culturele verschillen, taalbarrières en onzichtbaarheid. En toch hun plek vinden.

3. Put Your Soul on Your Hand and Walk van Sepideh Farsi
Vooropgesteld: geen enkel woord wat ik hierna schrijf, doet recht aan hoe goed ik deze film vond en hoe belangrijk het is dat je hiervoor naar de bioscoop gaat. Ik heb nog nooit een film gezien die zoveel indruk maakt als Put Your Soul on Your Hand and Walk. De film van Sepideh Farsi schept via videogesprekken een intieme band met Fatma “Fatem” Hassona, een 24-jarige fotojournalist en dichter die met haar familie in Gaza-Stad woont. Hassona deelt haar dagelijkse realiteit: eindeloze bombardementen en een steeds groter wordend voedseltekort. En toch laat ze je zien hoe je ook in verwoesting hoop, humor en schoonheid kunt vinden. Tot ze op een dag niet meer opneemt.

Het pixelige beeld, de haperende internetverbindingen, de echte gesprekken. Wat deze film zo ongekend belangrijk maakt, is hoe het niet alleen vertelt, maar je laat voelen wat het betekent om te leven onder bezetting. Het is geen afstandelijke toeschouwerstoerisme: elke lach, elk gesprek, elk fotografisch beeld van Fatem wordt een getuige van de genocide. Wanneer je de afscheidsboodschap hoort, het moment dat bekend wordt dat zij en haar familie zijn omgekomen, dringt de film bij je binnen. Dit is geen fictie, maar een leven dat werd geleefd. En elke dag nog wordt geleefd in Gaza.
Deze film moet je zien.

Rachel Pouwer
Presentator en cultuurverslinderRachel Pouwer begon haar carrière op de covers van grote modebladen, terwijl ze notarieel ondernemingsrecht studeerde aan de Universiteit Utrecht en haar eerste stappen zette op de Zuidas. Maar haar hart voor ateliers en theaterzalen klopte harder dan dat voor aktes en aandeelhouders. Inmiddels is Rachel vijf jaar de culturele speurneus van de NTR. Voor NPO Cultuur neemt ze je - op tv en socials - mee naar repetitiezalen, premières en culturele experimenten, en presenteerde ze de podcast 'Tussen Kunst en Katers.'
Vond je dit leuk?
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de NPO Cultuur nieuwsbrief en ontvang iedere vrijdag mooie, inspirerende en interessante tips. Van kunst tot film en van muziek tot theater, zo hoef je niets meer te missen!



