Wat is jouw favoriete filmmuziek?
Vanaf vandaag, vrijdag 14 februari, is het stemmen geblazen. Want NPO Klassiek heeft jou nodig om de meest treurige, enge of juist opzwepende muziek uit films te verzamelen in hun Filmmuziek Top 200. In die lijst stonden vorig jaar welgeteld drie liedjes van twee vrouwelijke componisten - en dat moet snel veranderen.
Wil je bijdragen aan een bredere representatie in de lijst? Stem dan op een van deze (of eigenlijk: op al deze) briljante componisten:
Mica Levi
Mica Levi, die zich identificeert als non-binair, brak in 2013 door met hun ijzingwekkende soundtrack voor Under the Skin. De muziek, een mix van horror en futurisme, draagt een groot deel van de beklemmende sfeer van de film. Levi’s talent werd verder erkend met een Oscarnominatie voor de soundtrack van Jackie (2016). Daarnaast heeft hen ook de soundtrack van The Zone of Interest (2023) gemaakt. De liedjes zijn zo melancholisch dat je haast een traantje moet laten. Dit is filmmuziek die onder je huid kruipt – letterlijk. Meer Levi in de Filmmuziek Top 200 zou dus een verrijking zijn.

Jackie (Original Soundtrack Album

Hildur Guðnadóttir
Iemand die gelukkig al meer mainstream erkenning heeft gekregen, maar nog steeds te weinig in lijstjes verschijnt, is de IJslandse componist Hildur Guðnadóttir. Haar songs voor Joker (2019) waren zo intens en meeslepend dat Joaquin Phoenix er letterlijk op improviseerde tijdens zijn vertolking van de kwaadaardige clown. Ook haar werk voor Chernobyl (2019) – waarvoor ze opnam in een echte kerncentrale – is een ijzingwekkend voorbeeld van hoe filmmuziek een verhaal kan versterken. Dit is geen achtergrondmuziek, maar een emotionele sloopkogel. Hoog tijd dat ze een prominente plek krijgt in de Filmmuziek Top 200 van NPO Klassiek.
Chernobyl (Music from the Original TV Series)
Rachel Portman
Een pionier op het gebied van vrouwelijke filmcomponisten is Rachel Portman. Ze was in 1996 de eerste vrouw die een Oscar won voor Beste Filmmuziek, met haar betoverende compositie voor Emma (1996). Sindsdien heeft ze talloze films van een muzikaal hart voorzien, waaronder Chocolat en The Cider House Rules. Portman's muziek klinkt warm en sfeervol, met mooie melodieën die films een diepere laag geven. Ze maakt hiervoor veel gebruik van strijkers, piano en houtblazers die het warme effect creëren. Daardoor is ze niet onbekend gebleven. Chocolat staat namelijk al in de lijst op nummer 68, maar haar oeuvre is zo rijk dat het absoluut de moeite waard is om haar andere werken ook te overwegen.

Chocolat (Original Motion Picture Soundtrack)

Anne Dudley
Anne Dudley heeft een indrukwekkende carrière opgebouwd als filmcomponist en staat met Zwartboek (2006) en Poldark al in de Filmmuziek Top 200, maar wel op plaats 185 en 200. Haar muziek is vaak groots en sfeervol, dat de emoties van een film perfect onderstreept. In Poldark versterken haar composities de prachtige beelden van Cornwall – de ruige kliffen, de uitgestrekte landschappen – zo goed, dat je meteen een vakantie naar het Zuid-Engelse graafschap zou willen boeken en daar over de kliffen wil rennen met Anne Dudley op je oren. Dat haar werk al erkend wordt is fantastisch, maar een extra stem op haar composities kan geen kwaad.
Poldark: Music from the TV Series
Laten we de lijst wat minder eenzijdig maken en deze grootheden de plek geven die ze verdienen! Breng je stem uit van 14 februari t/m 21 februari op de website van NPO Klassiek

Remi Kerkhoven
Is onmogelijk aan te treffen zonder een boek op zak, muziek op haar oren (als er maar enige vorm van groove in zit) of filosoferend over de talloze films die ze in kleine filmhuizen heeft gezien. Het liefst op de hoogte van alle nieuwtjes in het culturele landschap, zodat ze kan opscheppen.
Vond je dit leuk?
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de NPO Cultuur nieuwsbrief en ontvang iedere vrijdag mooie, inspirerende en interessante tips. Van kunst tot film en van muziek tot theater, zo hoef je niets meer te missen!