Terugblik: Publiek zoekt Journalist

Deze afbeelding is gegenereerd met behulp van AI
Begin november vond een innovatietalk plaats over de vraag: hoe bereikt een journalist jonge doelgroepen? Verschillende makers van binnen en buiten de publieke omroep gingen met elkaar in gesprek aan de hand van succesvolle cases, zoals Rewind (Human), De Marker (BNNVARA), NuJij (DPG), Napleiten (BNR), Benderbij en hyperlokale intitiatieven.
Wat is er aan de hand?
Mediagebruik verandert: er zijn veel meer platforms, creators en content bijgekomen. Daardoor is het lastiger geworden voor traditionele media om met name jong publiek te trekken. Onze rol als broadcaster verandert: wat we doen is niet meer alleen zenden maar ook luisteren en dienstbaar zijn aan ons publiek. Er was al interactie tussen gebruikers, maar er is nu ook een groeiende behoefte aan interactie tussen journalist en gebruiker.
Ook het sentiment rond Big Tech verandert onder Nederlanders. Mensen hebben steeds meer afkeer van grotere platforms vanwege dataprivacy, online haat en filterbubbels. Er is behoefte aan interactie, maar ook een grotere behoefte aan veiligheid. Hierdoor worden ook nieuwe (kleinere) platforms overwogen.
Daarnaast worstelen steeds meer jonge mensen met hun mentale gezondheid en proberen selectiever met (sociale) media om te gaan. We zien dus meer versnippering: in het aantal platforms dat gebruikt wordt, maar ook het aantal thema’s. Gebruikers zoeken vaker een ‘niche’ op en we zien ook steeds meer fandoms.
Een fandom is een groep fans die samen een actieve community vormen rondom een interesse en met elkaar (creatieve) content delen. Ze voelen een sterke emotionele betrokkenheid (soms zelfs identiteitsvormend) en nemen actief deel (fanfiction, fanart, memes, edits, events en meet-ups). De meeste fandoms zijn hybride: met zowel contacten als IRL.
Wat zijn oplossingen?
- Luister en zet de gebruiker centraal Het luisteren naar welke vragen er leven en welke onderwerpen spelen, is essentieel. Het gaat om het echt ophalen van behoeften en het centraal zetten van de gebruiker. Dit betekent dat we ook niches moeten willen aanspreken.
- Van bereik naar betekenis In plaats van je puur te richten op bereik, ligt de nadruk nu op het bereiken van iets concreets. Door dichtbij het publiek te staan, kan er meer vertrouwen worden opgebouwd en wordt de content relevanter, vooral voor een jonge doelgroep.
- Hybride formats en IRLÂ Redacties maken de stap van lineair naar online, maar ook van online naar offline. Steeds meer formats en campagnes hebben een offline component, zijn hybride en zoeken echt contact, ook in real life (IRL).
- Engagement, verbinding en fandom Hoewel het meten van engagement en bereik belangrijk blijft, draait het vooral om hoe de content leeft. Hoe wordt erover gepraat? Wat wordt erover gedeeld? Stellen ze (vervolg) vragen? Willen mensen erbij horen? Er zijn verschillende manieren om verbinding te realiseren, zoals het gezicht geven aan de redactie, een blik achter de schermen
- Authenticiteit boven autoriteit Authentiek zijn betekent ook een stukje van jezelf laten zien, zowel als maker als persoon, en kunnen levelen op het niveau van de luisteraar. We hoeven wat minder te leunen op onze legacy als mediamaker. Ook jonge creators zijn deskundig en worden als betrouwbaar gezien op specifieke terreinen. Â
 Waar kan je hier meer over lezen, kijken, luisteren?
Geen abstracte vergezichten, maar concrete voorbeelden, how-to's en werkwijzen van redacties die (weer) gevonden worden door hun publiek. De presentatie is in handen van onze vaste host van de NPO Innovatietalk, newsroom innovator Bart Jan Cune.
- NPO brede update van Karlijn Goossen (coördinator NPO Journalistiek).
Â
- De Marker en Rewind over hun Reddit- en TikTok-strategie.
Dennis van Brouwershaven (BNNVARA) & Ahmet Polat (HUMAN)
- NUjij werkt aan een eigen social media platform.
Arie Bart de Vries (DPG)
- Weet jij al wat Fandom is? Bij de podcast Napleiten van wordt de community alleen maar groter.
Wendy Beenakker & Wouter Laumans (BNR)
- Benijd en berucht. Bender gaat letterlijk tússen zijn publiek staan, wat levert het op? Willem van der Hoeven (Bendertainment)
- Bij het gloednieuwe jongerenmerk SPILNEWS gaat impact inmiddels boven bereik.
Sophie Kluivers (Mediahuis)
- Of ga hyperlokaal! De lessen van Nieuws uit Castricum en Eilandennieuws.
Rens Blom & Marije Bruggeman
Meer weten over de laatste stand van zaken m.b.t. online communities?Â
Download hier de laatste inzichten.
Download onderzoek