Publieke Pioniers #3 Keeping it real
Publieke Pioniers
Publieke Pioniers is een nieuw initiatief van VPRO Medialab en NPO Innovatie waarmee in steeds wisselende partnerships media-innovatie en nieuw talent lokaal wordt gestimuleerd. De derde editie vond op 29 en 30 november 2023 plaats in Den Haag. De synthetische wereld van generatieve AI stond deze dagen centraal.
De verwachting is dat binnen vijf jaar 95% van media content geheel of gedeeltelijk synthetisch zal zijn, geproduceerd met hulp van generatieve AI? Hoe gaan synthetische media de praktijk van het media maken veranderen? Welke kansen en bedreigingen zien we voor co-creatie met AI? Daarover ging Publieke Pioniers#3 Keeping it real, een tweedaagse hackathon en een publieksavond.
Tijdens de publieksavond sprak Rasa Bocyte (Beeld & Geluid) over de noodzaak om andere beelden en woorden te vinden om een betrouwbaar gesprek over AI te kunnen voeren. Met ‘What’s in a Face’ confronteerde Babusi Nyoni het publiek met gegenereerde portretten op basis van hun LinkedIn profiel om de potentie en het gevaar in de huidige ontwikkeling van AI scherp neer te zetten. Datajournalist Just Vervaart amuseerde en verbaasde met zijn gebruik van ChatGPT voor het verzamelen van datasets die via andere wegen ontoegankelijk bleven.
Na twee intensieve dagen kon een team van ‘sharks’ hun waardering kenbaar maken voor een viertal innovatie prototypes uit de hackathon. Opvallend was de app POV (Point of View) waarin generatieve AI je helpt om lastige of gevoelige gesprekken te oefenen, voorbij polarisatie. Onder de noemer Remediation kwam een ander team met een oplossing om verhalen en berichten naar andere media en formats te transformeren. Met hulp van AI kan zo de toegankelijkheid van producties vergroot worden. Trainees van de Digital Society School pitchten met hun Synthetic Truth bordspel, een tool om het gesprek te faciliteren over hoe generatieve AI in te passen in bestaande of gewenste processen van media maken.
Benieuwd naar de vorige editie van Publieke Pioniers #2 dat ging over virtuele productie, meta-humes en gametechnologie. Klik dan hier.