Terugblik: Publieke Media voor Onderwijs & Educatie
Overzicht van activiteiten
Het was een informatieve en interactieve sessie. Er werd een overzicht gegeven van het ruime aanbod aan content, platforms en interacties van de publieke omroep. Vijf verschillende makers presenteerden een case. Zo kwamen collega’s van NTR (Schooltv en NPO Kennis), BNNVARA (Klaskompas), KRONCRV (To the Point(er)) en Beeld en Geluid (Beeld & Geluid Onderwijs en Media-Educatie) aan het woord.
Wat wil de doelgroep?
Diverse vertegenwoordigers uit het basis-, middelbaar en MBO onderwijs belichtten vanuit hun perspectief de dagelijkse praktijk en behoeften onder leraren en docenten. Karim Amghar, onderwijzer en columnist bij Trouw, droeg een column voor. Lees hier de column terug.
We deden de volgende inzichten op
1. Docenten willen flexibiliteit en maatwerk
Bovendien is de spanningsboog van kinderen en jongeren beperkt. Docenten zoeken vooral losse (korte) mediafragmenten die ze zelf kunnen integreren in hun lessen. Tools zoals Klaskompas (BNNVARA) en Beeldengeluidopschool.nl ondersteunen deze behoefte, maar volledige lespakketten genereren is niet gewenst.
2. Publieke media moeten concurreren met big tech en influencers
Jongeren halen veel nieuws van platforms zoals TikTok en Instagram (bijv C’est mocro) of influencers als Andrew Tate. Publieke media moeten interactiever worden en zich beter positioneren om jongeren te bereiken en hun vertrouwen te winnen. Ook buiten het klaslokaal.
3. Context is cruciaal bij mediawijsheid
Content zonder context verliest waarde. Zowel docenten als leerlingen hebben behoefte aan achtergrondinformatie en verdieping. NPO Kennis speelt hier al op in met explainers en swipe stories, maar er is meer nodig om dit effectief naar scholen te brengen.
4. Samenwerking tussen onderwijs en publieke media is urgent
Zowel publieke media als het onderwijs ervaren druk: docenten kampen met werkdruk en jongeren worden overspoeld met (des)informatie. De gezamenlijke taak is helder: kritische denkvaardigheden bevorderen en toegankelijk educatief materiaal aanbieden.
5. Vindbaarheid is key
Er is behoefte aan een centraal overzicht van educatieve content en initiatieven binnen de publieke omroep. Docenten willen snel en gemakkelijk kwalitatieve media content (fragmenten) vinden en kunnen gebruiken
Resultaat
Een middag vol kennisuitwisseling, interactieve sessies en praktische cases, met als doel het versterken van de samenwerking tussen publieke media en het onderwijs, en het maken van meer impact bij (jonge) Nederlanders als het gaat om mediawijsheid.
De sessie markeert een belangrijke stap in het verbinden van publieke media en onderwijs. Egon Verharen (NPO Innovatie) en Helen Meijer (Beeld & Geluid) benadrukten het belang van dit soort bijeenkomsten: “Door kennis te delen, versterken we niet alleen het onderwijs, maar ook de maatschappelijke impact van publieke media.”
Follow-up
We verkennen de nauwere samenwerking tussen bestaande initiatieven als SchoolTV, Klaskompas en Beeld & Geluid Onderwijs en Media-Educatie om tegemoet te komen aan de behoefte van het educatieve veld. Daarnaast organiseren we een hackathon om ideeen op te halen hoe jongeren, interactie en publieke media content anders met elkaar verbonden kunnen worden. Mediawijsheid en het bereiken van jongeren op nieuwe manieren zijn belangrijke thema’s in de innovatieagenda’s van Beeld & Geluid en de NPO. Ideeen om deze op nieuwe manieren te verbinden zijn van harte welkom.
Meer weten?
Wil je toekomstige evenementen bijwonen of meedenken over de toekomst van educatieve media? Neem contact op met NPO Innovatie.