Nieuws langs jouw route
Check jij het verkeer vaker dan het nieuws? Test dan dit idee.
Probleem
Niet iedereen weet de NOS automatisch te vinden op tv of online. Daarom zoekt NOS naar nieuwe mogelijkheden om het nieuws op een persoonlijke manier te brengen.
Idee
Heel veel mensen checken dagelijks het verkeer. Het is onderdeel van hun dagelijkse routine. Een combinatie met nieuws ligt voor de hand....
NOS wil graag onderzoeken of het mogelijk is om de verkeersinformatie die zij nu biedt op een nieuwe manier in te steken. Zo kan zij betrouwbaar nieuws bieden op andere plekken dan in de NOS app of op de NOS website, en op die manier de drempel verlagen om ander nieuws mee te krijgen.
Hoe kunnen we verkeersinformatie op een andere plek of in een andere vorm aanbieden, zodat mensen op een laagdrempelige manier in contact komen met het nieuws?
Oplossing
De NOS heeft verschillende ideeen die ze graag wil testen. Een van deze ideeen is:
Het instellen van jouw favoriete routes waarbij je automatisch berichten ontvangt met verkeersinformatie én ander nieuws over plekken die op deze route liggen.
Doe mee!
“Voor mij is het verkeer direct verbonden aan het nieuws, vandaar dat ik graag meer te weten wil komen over hoe we het verkeer en het nieuws ook online mooi kunnen combineren.”
Manon de Jonge
Projectmanager Innovatie (NOS)
Meer over de maker
Wie ben je?
Sinds 2022 ben ik projectmanager bij het NOS Lab, waar we experimenteren met nieuwe technieken en vertelvormen voor het nieuws. Ik houd me vooral bezig met digitale innovaties.
Hoe ben je op dit idee gekomen?
Het verkeer is een onderwerp dat vaak in het nieuws is. In online artikelen en op televisiejournaals besteden we geregeld aandacht aan bijvoorbeeld drukte op de weg of treinstoringen. We hebben op onze website ook een pagina met actuele files en wegwerkzaamheden. Een plek met een overzicht van al het nieuws dat iemands reis kan beïnvloeden, dat hebben we echter nog niet. We denken dat we in de nieuwsvoorziening over verkeersgerelateerde zaken nog mooie stappen kunnen maken.
Waarom is jouw idee vernieuwend?
Ons doel is niet om concurrent te worden van routeplanners of verkeersinformatiepunten die we allemaal al kennen, zoals Google Maps. We willen juist kijken hoe we de krachten van al bestaande technologieën kunnen bundelen en deze slim kunnen linken aan onze nieuwsartikelen op basis van locatie.
Een voorbeeld: je zit in de trein onderweg naar werk of school, je kijkt uit het raam en ziet in de verte een rookpluim. Je bent nieuwsgierig naar wat er daar aan de hand is, maar je weet de plaatsnaam van waar het rook vandaan komt niet.
Met ons idee zou je voorafgaand of tijdens je reis een melding kunnen krijgen van nieuwsartikelen op of langs jouw route, waardoor je in het geval van dit voorbeeld een melding krijgt over een grote brand in een bedrijfspand 5 km van je route verwijderd.
Waar ben je zelf het meest nieuwsgierig naar?
Of mijn aanname klopt: dat nieuws dat dichtbij iemand plaatsvindt ook vaak interessanter of relevanter wordt gevonden. Zelf voel ik me namelijk altijd meer betrokken bij nieuwsgebeurtenissen als ik in het dorp of de stad ben waar het plaatsvindt of heeft plaatsgevonden, en ik ben benieuwd of meer mensen dit gevoel hebben.