Dit zijn de 5 engste films die je nu kunt streamen (als je durft)
Hè, het is weer Halloween. Komen Amerikaanse horrorfilms je de (doorgesneden) strot uit? Onze redacteur en horrorliefhebber Janet zocht de beste niet-Amerikaanse horrorfilms voor je uit.
Toen ik op twaalfjarige leeftijd alleen op mijn kamer de Japanse film The Grudge keek, kon ik voor het eerst niet slapen door een film. Daarvoor was ik gewend aan Amerikaanse horrorfilms, die vaak een voorspelbaar plot hadden en veel jump scares gebruikten. The Grudge leerde me: horror kan in verschillende culturen dan wel een andere vorm aannemen, maar angst is universeel. Aangezien het Halloween 2020 is dit weekend en we vastzitten in quarantaine, heb ik vijf buitenlands horrorfilms voor je op een rij gezet. Zo voelt het toch een beetje als reizen – zowel naar een ander land als naar de diepe krochten van psychologische terror.
Dabbe: The Possession (2013)
Land: Turkije
Denk The Exorcist, maar vanuit een islamitisch perspectief. The Possession is geschoten als een documentaire, found footage-stijl, á la The Blair Witch Project. Een vrouw raakt op haar huwelijksdag bezeten en steekt haar echtgenoot dood, terwijl haar familie in horror toekijkt. Geestenuitdrijver Faruk wordt ingeschakeld, wiens proces wordt gefilmd door de skeptische psychiater Dr. Ebru. De film leunt niet op jump scares maar zuigt je juist het verhaal in door hoe realistisch het eruitziet. The Possession is het vierde (en engste) deel van de Dabbe-filmserie, waarmee regisseur Hasan Karacadag het islamitische concept van djinns (geesten) ontleedt en zichzelf op de kaart zette als dé Turks-islamitische horrorfilmpionier.
Nu te zien op Netflix.
Raw (2016)
Land: Frankrijk
Tijdens een screening op het Toronto International Film Festival vielen twee mensen flauw bij het zien van deze grafische kannibalenfilm. Justine is een vegetarische eerstejaarsstudent die tijdens een ontgroening wordt gedwongen om voor het eerst rauw vlees te eten. Dit wakkert een primitieve honger in haar op waar ze tegen probeert te vechten. Regisseur Julie Ducournau schreef dit verhaal in 2012 als een uitdaging aan haarzelf: lukt het haar om ons empathie te laten voelen voor iemand die door de maatschappij automatisch als een monster wordt gezien? Oftewel: laat het maar aan de Fransen over om een coming-of-age-verhaal te maken over een humane kannibaal.
Nu te zien op NPO Start.
Under The Shadow (2016)
Land: Iran
Deze geestenfilm speelt zich af in een post-revolutionaire Teheran in 1988. Shideh is een jonge moeder die haar geneeskundeopleiding niet mag afmaken vanwege haar activisme tijdens de Islamitische Revolutie in 1979. Terwijl de oorlog met Irak steeds heftiger wordt en bommen op haar appartementencomplex vallen, wordt haar huis ook nog eens geteisterd door boze geesten. In de meeste horrorfilms lijkt er geen wereld te bestaan buiten het spookhuis, maar wanneer Shideh naar buiten rent om de demonen te ontvluchten, wordt ze door de politie staande gehouden en bedreigd met zweepslagen: ze is haar hoofddoek vergeten. Regisseur Babak Anvari houdt zich vast aan een stevige sociale subtext over de politieke geschiedenis van Iran en stelt de vraag: wie zijn de echte monsters?
Nu te zien op Netflix.
Aterrados (2017)
Land: Argentinië
Aterrados wordt vergeleken met horror-pareltjes Insidious en Hereditary – de enige twee Amerikaanse films waar mijn nekharen van overeind staan. Een team van paranormale rechercheurs onderzoekt een wijk in Buenos Aires waar een serie aan onverklaarbare, angstaanjagende dingen gebeurt (met 'angstaanjagend' bedoel ik dat ik al in mijn broek plaste toen ik de plot van de film op Wikipedia las). Normaal word ik minder bang van een horrorfilm als er slechte CGI in zit ("haha, kijk die neus") maar in deze Argentijnse productie zijn de visuele effecten zo goed gedaan, dat ik de film liever in een klein venster in de hoek van mijn laptopscherm kijken. Je weet dat een film goed is als er een Amerikaanse remake aankomt (yup).
Nu te zien op Netflix.
Let The Right One In (2008)
Land: Zweden
Heb je niks met de heftigheid van Aterrados, kijk dan deze Zweedse klassieker. In 2008 maakte de film furore op internationale festivals omdat het liet zien dat arthouse en het vampier-genre perfect samen konden komen. Het verhaal draait om de vriendschap tussen de twaalfjarige Oskar, die in een buitenwijk van Stockholm woont in 1981, en het vampierkind Eli. Oskar is gefascineerd door moord en heeft regelmatig wraakfantasieën over de pestkoppen die hem het leven zuur maken. De film kabbelt langzaam voort naar een verontrustend climax waarin duidelijk wordt hoe ver Oskar en Eli voor elkaar willen gaan.
Nu te zien op NPO Start Plus.