Stop met scrollen, stap onder de douche
- Tip
- 24 maa 2017
- 2 minuten leestijd
Dit is nou waarom al die inspirerende Facebookvideo's je niet gaan helpen bij een creatief idee.
Voor menig creatief gefrustreerde is Facebook het toevluchtsoord bij uitstek. Writer’s block? Op je tijdlijn staat vast een inspirerend verhaal. Of nog geen onderwerp voor dat paper? Laat deze video van een drietenige baby-luipaard je helpen.
Na een half uur ben je – naast de noties tijd en ruimte – ook de oorspronkelijke reden van je komst vergeten. Van een creatieve wederopstanding is al helemaal geen sprake. Hoe kan dat?
Experimenteel psycholoog Stefan van der Stigchel schreef over aandacht en vertelt ons dat het brein slechts in twee standen creatief kan zijn. De eerste is het geconcentreerde brein. Je bent dan bezig met één taak, zoals schilderen of schrijven, en wordt niet afgeleid. De tweede stand is het lummelende brein. “Er zijn veel studies die laten zien dat dagdromen tot creativiteit kan leiden,” legt hij uit. “Er worden verbanden gelegd die er eerder nog niet waren. Geluiden, kleuren, vormen; alles kan bij elkaar komen.” De goede ideeën die je onder de douche krijgt, zijn dus niet zonder wetenschappelijke verklaring.
Het nadeel van sociale media is dat al scrollend geen van die twee standen wordt uitgelokt, aldus Van der Stigchel. “Je kunt je niet concentreren omdat de continue stroom van binnenkomende informatie je bezighoudt. Dagdromen zit er ook niet in. Door al die informatie verveel je je niet en leg je geen nieuwe associaties.”
Creatief gezien zit je op Facebook of Instagram dus in een soort tussenfase, die weinig echte inspiratie oplevert. Voor die geniale ingevingen draai je beter de douchekraan open.
05 Okt 2017 Ons vermogen tot aandacht sterft af, waarschuwt deze filosoof