Op deze school worden mensen met autisme opgeleid tot superhackers
- Precap
- 22 maa 2018
- 4 minuten leestijd
Mensen met autisme zijn vaak superslim. Omdat ze net wat anders zijn dan de normale Nederlander, is het vaak moeilijk voor ze een baan te vinden. Zonde. Gelukkig worden ze in dit klooster opgeleid tot briljante IT-experts.
Ze hebben ons gehackt.
Hacker Tom breekt in op brandpuntplus.nl.
Het was even graven, maar na amper drie dagen hadden ze ons te pakken. Shit. Als je te maken krijgt met een tophacker, ben je zo kwetsbaar als een pasgeboren konijntje. Schrale troost: het plan was vooropgezet. Door onszelf voor schut te zetten konden we mooi laten zien dat mensen met autisme in de IT van wanten weten. Autisme is voor een hacker als Tom geen handicap. Sterker nog: het is de plus.
Een opwarmertje met cijfers: in Nederland wonen zo’n 170.000 mensen met een vorm van autisme. 67 procent van deze mensen is bovengemiddeld intelligent of zelfs hoogbegaafd. Toch kan 54 procent van de autistische volwassenen geen baan vinden. En dat is niet omdat ze het zelf niet zouden willen.
Ilse, bijvoorbeeld, die een puzzel met 3000 stukjes in een dag op tafel legt (als die van 9000 stukjes gaat vervelen). Ze heeft PDD NOS, een vorm van autisme. Op het VWO-examen haalde ze op sokken een 10 voor Wiskunde B – ook een puzzel. Super slim dus, maar ze liep vast op de universiteit. De leerstof was een puzzel naar haar hart, maar het presenteren, de volle collegezaal, en het schrijven van verslagen vond ze lastig. “Ik werd er hopeloos van”, zegt ze. “Ik dacht steeds: als ik er hard voor werk, haal ik mijn opleiding wel. Maar ik wist dat het me niet ging lukken.”
Toen is ze maar komkommers gaan plukken. Ja, daar hoeft ze geen presentaties en verslagen bij te maken, en het is in het tuintje lekker rustig, maar voor iemand met zo’n gouden brein is het een ondankbaar taakje. En dat is niet alleen jammer voor Ilse. “Wil je echt een goede ICT’er, iemand die zich echt onderscheidt, dan moet dat iemand zijn met een vorm van autisme”, zegt Frans de Bie. “Dat kan niet anders.”
Frans staat aan het hoofd van IT-Vitae, een muisstille school in één van de grootste kloosters van Nederland, waar hij mensen met autisme opleidt tot ethisch hacker, software developer of datascientist. Autisme is een spectrum-stoornis, en geen persoon met autisme is hetzelfde, maar er zijn er die op een bepaald terrein kunnen uitblinken. Het talent van autistische mensen als Ilse wordt vaak overschaduwd door de focus op hun sociale beperkingen. Doodzonde, vindt Frans. “Vraag ze eens niet ‘wat hindert je?’ maar ‘wat is je talent?’.” Juist hun enorme focus, en het vermogen zich vast te bijten in puzzels waar de meeste neurotypische (‘normale’) Nederlanders na tien minuten gillend van wegrennen, maakt ze goud waard. In vier jaar heeft IT-Vitae al 170 mensen aan een baan geholpen.
Onze hacker, Tom, is ontzettend lekker bezig. Na een dag werk sleept de baas ‘m aan z’n haren het gebouw uit. “Tom, moet nu echt naar huis. Morgen is er weer een dag.” Hij heeft het zo naar z’n zin, dat hij niet anders meer wil.“Het is een grote puzzel”, zegt hij. “Heb steeds weer zoveel zin om er in te duiken.” En voor het eerst ziet hij z’n autisme als een gave: “Ik denk gewoon net even anders dan normale mensen, en dat is alleen maar handig bij cyber security. Als er een medicijn was waardoor ik ‘normaal’ zou kunnen worden, zou ik het niet eens willen.”
Ilse en de puzzels in haar hoofd.
Ilse zit Tom op de hielen. Ze programmeert bij IT-Vitae als een speer. “Nice”, zegt de leraar, als hij over haar schouder meekijkt naar de cijferstroom op haar computerscherm. “Keigaaf, je bent al bezig met de casus.” Dikke doei, komkommers.