Huh? “Rusland valt in 2020 Europa binnen” blijkt reclame voor nieuwe partij
- Nieuws
- 17 apr 2019
- 3 minuten leestijd
Een advertentie voor een nieuwe Europese partij waarin oorlog met Rusland werd aangekondigd is gisteren permanent offline gehaald.
“In 2020 valt Poetin Europa binnen”, zo viel deze week te lezen in video-boodschappen op Facebook en Instagram. (Voorbeeld) In het filmpje figureerden Russische soldaten. Wie op de link klikte kwam op een pagina terecht met daarop alleen een dreigende foto van van pro-Russische rebellen met bivakmutsen onder en een onheilspellende tekst: “De VS beschermen ons niet meer”.
Toch vreemd: alle praatjes van Trump ten spijt doen de VS nog steeds mee aan de Nato. Ook rijden Russische tanks nog niet richting Berlijn om de Derde Wereldoorlog in gang te zetten. Nepnieuws dus? Nee, het was een campagne-advertentie van Volt Europa, een partij die na de verkiezingen van 23 mei hoopt als “eerste pan-Europese partij” zitting te nemen in het Europees Parlement.
Brandpunt+ belde met Volt Nederland. Die liet weten dat het ging om een uitglijder van de sociale media-afdeling. “Ik kan me voorstellen dat mensen dit interpreteren als nepnieuws”, laat lijsttrekker Reinier van Lanschot weten. De campagne is daarom per direct offline gehaald en de landingspagina is aangepast. “We willen mensen natuurlijk geen leugens voorhouden”, aldus Van Lanschot. Hoeveel mensen de post zagen voordat hij offline ging is onduidelijk, maar waarschijnlijk gaat het om een paar duizend mensen. Op Facebook wordt Volt Europa door 45.000 mensen gevolgd, de Nederlandse pagina heeft 6000 volgers.
Deze video moest op een lollige manier het pro-Europese defensiestandpunt van Volt onder de aandacht brengen
De advertentie was het product van een workshop waarbij de sociale media-afdeling van de partij op zoek ging naar nieuwe manieren om kiezers te bereiken. Andere posts waren duidelijker lollig bedoeld. Zo kondigde eentje het oprukken van de Sahara naar Brabant aan en een ander liet het gezicht van de Russische president Poetin zien met de tekst ’Stop die trol met Europol’. “We hebben een serieuze boodschap die we met een knipoog over willen brengen”, zei Van Lanschot. “De ene post slaagt daarin beter dan de ander.” De oorlogspost moest duidelijk maken dat Volt voorstander is van meer samenwerking op defensiegebied binnen de EU. “De dreiging van russische invallen wordt door Volt-leden in de Baltische staten wel degelijk gevoeld”, zegt Van Lanschot.
Alle testposts werden meteen live gezet om de reactie van het publiek te meten. De meest succesvolle post zou daarna breder worden ingezet: een normale manier van werken met Facebook-advertenties. Sinds deze week kunnen de experimentjes echter live gevolgd worden in de advertentiebibliotheek van Facebook.
Volt Nederland leunt uitsluitend op vrijwilligers en donaties. Van Lanschot spreekt van “een verkeerde inschatting”. “We willen alleen maar mensen aan het denken zetten.”