Te veel horecamedewerkers worden uitgebuit, dus gaat deze organisatie achter hun bazen aan
- Interview
- 08 dec 2016
- 4 minuten leestijd
Stel: je werkt als barman of bediende in een restaurant. Je krijgt ver onder het minimumloon betaald, zwart, en moet werken op onmogelijke tijden. Maar je spreekt geen Nederlands. Of je bent gewoon student en hebt het geld nodig.
Dan ben je het zat. Je stapt op, maar krijgt nog geld. De baas geeft je natuurlijk geen rooie cent, want je hebt geen contract en dus geen poot om op te staan. Deze situatie klinkt misschien absurd, maar lijkt in de Amsterdamse binnenstad eerder regel dan uitzondering. Ook buiten de hoofdstad wordt naar verluidt volop uitgebuit.
Voor werknemers met zulke problemen bestaat Vloerwerk. Dit solidariteitsnetwerk gaat de strijd aan met oneerlijke werkgevers in de regio Amsterdam. Eerst netjes, maar indien nodig voeren ze daarna de druk op. We belden met Vloerwerk-medeoprichter Sjerp van Wouden over waarom en hoe hij horecahufters aanpakt.
Waarom richt Vloerwerk zich op de horeca, en niet op – pak hem beet – fietsenmakers?
"We zijn er voor alle mensen die werken, dus ook voor fietsenmakers. Maar in het kleine jaar dat we bestaan hebben we alleen nog maar actie gevoerd over horeca. Dat is geen toeval, want daar is het in Nederland goed mis. Als je zwart werkt, hebben de instituten niets te zeggen. Ook de vakbonden kunnen weinig doen. Logisch dat je dan bij ons aanklopt."
Wat doen jullie als iemand bij jullie aanklopt?
"Dat hangt van het probleem af. We hadden laatst bijvoorbeeld een Italiaan die geen woord Nederlands sprak. Hij begreep niets van de papieren die hij van zijn baas had gekregen. Het bleek vol te staan met lulkoek. Na een klacht zoeken we altijd uit of dit bij collega's ook het geval is. Daarna vragen we de werkgever om het op te lossen en een schadevergoeding te betalen."
Die werkgevers zijn geen lieverdjes. Waarom luisteren ze naar jullie?
"Omdat ze weten dat we anders de druk opvoeren. We vragen bijvoorbeeld eerst netjes om een vergoeding. Als ze niet luisteren, vragen we het nogmaals. Daarna doen we een publieke actie: we gaan met een groep naar het restaurant en eisen een gesprek. Zo weten alle bezoekers ook gelijk dat er een conflict is. De baas vindt dat vervelend, en geeft meestal toe. Dit is echter geen standaardprocedure. Andere klachten vereisen weer een andere aanpak. "
Ben je wel eens bedreigd?
"Ja. Een horecabaas heeft een keer gedreigd met bepaalde connecties. Die zou wel even zware jongens op ons afsturen. Zoiets gebeurt dan niet, wat het zou voor een restaurant nogal slechte pr zijn. Die horecajongens doen stoer, maar eigenlijk zijn ze heel zwak. Uiteindelijk gaat het ze toch om de naam van hun zaak."
Hoeveel meldingen krijgen jullie binnen?
"Normaal gesproken ongeveer één per week, al hebben we er ook wel eens veertig gehad. Dat ging over personeel van Amsterdamse restaurants van dezelfde eigenaar. Vooral studenten. Je kan het zo gek niet bedenken of het gebeurde daar. Ze werden door de eigenaren uitgescholden, in de zaak en via Whatsapp. Ze moesten uit eigen zak opdraaien voor klanten die wegliepen zonder te betalen. Ze werden uitgesloten vanwege hun afkomst. Ze werden met camera’s in de gaten gehouden. Een van de meisjes was zelfs aangerand en kreeg geen steun van het management. Ze moest de volgende dag gewoon weer werken, al gaf ze aan dat ze dat niet trok."
Shit.
"Zeg dat wel. Na al deze klachten hebben we de media opgezocht. Nu passen ze wel op. Ze hebben de werknemers betaald die nog geld tegoed hadden. De gemeenteraad kijkt nu naar hun vergunningen. Daar zijn we tevreden over. Iedereen moet werknemers met respect behandelen. Daarvoor gaan wij ons blijven inzetten."
Word jij uitgebuit in de horeca? Je kan Vloerwerk bellen op 06-31542652.
Headerfoto: Evert Elzinga/ANP. Het op de foto afgebeelde terras en de horecamedewerker komen niet in het artikel voor.