Tip: het YouTubekanaal dat het verdriet en de absurditeit van de Apple-consument toont
- Artikel
- 02 jul 2019
- 6 minuten leestijd
Apple-producten zijn mooi en glimmend als je ze uit de doos haalt, maar als je ze moet laten repareren komen vaak de tranen. Gelukkig bestaat het YouTube-kanaal van Apple-reparateur Louis Rossmann: voor de lach en de troost en de herkenning.
Er is veel aan te merken op de praktijken van Apple. Hoe ze met hun (al dan niet indirecte) werknemers in lage lonen-landen omgaan. Hoe ze om de haverklap de stekkers voor de stroomaansluiting op hun producten aanpassen. Dat third-party snoertjes na software-updates vaak niet meer werken, waardoor je die moordend dure snoertjes van Apple zelf moet kopen. Dat ze monitorstandaarden voor 999 dollar durven aan te bieden. Dat ze het vertikken jou als consument vrij bestanden te laten kopiëren van en naar de harde schijf op je iPhone. En: hun reparatiebeleid.
Onlangs kreeg ik daar zelf mee te maken. Het begon met een mail die ik van het bedrijf kreeg - de harde schijf in de serie laptops waarvan ik er ene had gekocht was mogelijk defect, ik moest naar de winkel om te zien of dat bij mij het geval was. (Overigens begon het natuurlijk al eerder: op het moment dat ik uit zekere luiheid besloot toch maar weer een Macbook aan te schaffen). Niet lang na het ontvangen van die mail begon mijn laptopscherm kuren te vertonen, en ook mijn keyboard was van het soort dat eigenlijk defect was verkocht, en dus kosteloos vervangen mocht worden. Ik probeerde een afspraak bij de Apple Store te maken die voor mij het handigst was qua locatie, maar dat kon alleen via de site, en de site liet het niet toe om meer dan een week vooruit te plannen. De afspraak-kalender van Apple strekt zich maximaal een week in de toekomst - als er in de komende zeven dagen geen plek vrij is op de plek waar je graag heen wil, moet je een uur, een dag of twee dagen later opnieuw in de agenda kijken. Dit maande mij tot verdriet. Ik belde het bedrijf met het voornemen om te vragen of ze weten hoe kalenders werken; dat je, met enig fatsoen en goede wil, ook over een jaar een afspraak kan maken, zelfs over 75 of honderd jaar. Zo werken kalenders. Dat is de reden dat ze bestaan.
Lang verhaal kort: nadat ik na twee moeizaam ingeplande afspraken was langsgaan bij de Apple Store, bleek dat ik uiteindelijk naar een andere winkel moest gaan, de winkel waar ik de laptop had gekocht, omdat het defecte scherm weer niet binnen de regeling viel waardoor ik gemaild was. Daar aangekomen bleek dat ik 80 euro moest betalen bij inlevering, alleen om er naar te laten kijken. Ik sputterde tegen: ik had mail van Apple gehad, er moesten dingen vervangen worden. Het baatte niet: 80 euro. Lappen. Na twee weken had ik de laptop terug, ik kreeg zelfs de tachtig euro terug, maar mijn hoofd had de vorm van een punt gekregen. Ik nam me heilig voor nooit meer een Apple-product aan te schaffen. Vorige week verlengde ik mijn abonnement en nam ik een iPhone 8. Ik slaap soms slecht van hoe moe ik van mezelf word.
Rossmann
Gelukkig ken ik ter ontspanning en lering het YouTube-kanaal van Louis Rossmann (ontoevallig ook het echte onderwerp van deze tip). Louis is een echte New Yorker die in die stad een bedrijf heeft opgericht dat Apple-producten repareert: met name laptops, maar iPhones en iPads laat hij ook weer als een zonnetje lopen. Het leuke is dat hij zijn reparaties filmt.
Gek genoeg passen zijn video’s qua esthetiek extreem goed bij wat aanspreekt op YouTube: doordat hij een camera in zijn microscoop heeft kan je tot in het kleinste detail zien hoe Rossmann chips, transistoren en andere minuscule computeronderdelen losschraapt, vervangt en opnieuw op vastsoldeert. Een rustgevend beeld.
Rustgevend beeld
Maar het werkelijke plezier zit in de tirades die Rossmann tijdens zijn reparaties houdt over Apple en de mensen die ondanks alles die veel te dure producten blijven kopen. Het fijne is dat hij zich daarbij een idealist betoont: volgens Rossmann is het niet meer dan normaal dat consumentenproducten uiteindelijk gerepareerd kunnen worden, tegen niet al te absurde prijzen. Maar Apple werkt deze mogelijkheid actief tegen, door bijvoorbeeld garantie nietig te verklaren als ongeautoriseerde reparateurs aan de hardware van hun producten zitten, of door iets doms als batterijen in iPhones vast te lijmen in plaats van vervangbaar te maken.
“Apple wil dat je producten weggooit en nieuwe koopt”, zegt Rossmann keer op keer in zijn video’s, terwijl hij juist wel die producten weet te repareren. Het grappige is dat hij als min of meer bekende figuur in de reparatiewereld soms ook actief lijkt te worden tegengewerkt door Apple.
Rossmann deed vorig jaar mee aan een nieuws-item van CBS waarin een journalist undercover naar de Apple Store ging, om een prijsopvraag te krijgen voor het repareren van een scherm dat niet meer goed functioneerde. “1100 dollar”, zei de medewerker van de Genius Bar, “minstens.” De reporter bracht de laptop naar Rossmann, die een klein pinnetje terug boog, waarna de laptop weer prima werkte. “Nul dollar”, zei onze held. Een paar dagen later werd een partij laptop-batterijen die hij had besteld bij de grens tegengehouden. Een strafmaatregel van Apple, zo vermoedde hij zelf.
Ook internationaal rijst nu Louis’ ster: een paar weken geleden werd hij gehoord als getuige in een rechtszaak in Noorwegen. Apple had daar een proces aangespannen tegen een bedrijf dat ongeautoriseerd reparaties uitvoerde: een overtreding van het intellectueel eigendom, vonden de advocaten van Apple. Via Skype werd Rossmann door de rechter ondervraagd, iets wat hij natuurlijk gewoon live-streamde en later op Youtube zette.
Zijn strijd tegen een van ‘s werelds machtigste en waardevolle tech-bedrijven leverde Rossmann welbeschouwd best goede dingen op: zijn zaak draait goed, zijn YouTube-kanaal heeft meer dan 850.000 abonnees, zijn volgers zien hem als een toffe peer. Maar het kost hem ook genoeg: in sommige video’s zie je hem ‘s nachts logic boards repareren, vloekend, zwetend, door en door cynisch en verbitterd commentaar leverende op zijn grote vijand Apple. “Let op je gezondheid Louis!”, zeggen de mensen in de comments. “Ga slapen!” En zo is hij op zijn manier ook vastgekluisterd aan de tech-reus die we liefhebben en haten en wiens glimmende producten we als eksters blijven vergaren, ondanks alles, ondanks alles.
Deze video is een aardige introductie op Rossmanns oeuvre: