Black Monday: The Wolf Of Wall Street verpakt als serie
Black Monday
Wat gebeurt er als de zender Showtime aan de haal gaat met één van de grootste mysteries in de financiële wereld, de beurscrash van 1987?
19 oktober 1987. Black Monday. De dag waarop de financiële beurzen – uit het niets – in een vrije val terechtkwamen waar maar geen einde aan leek te komen. Italiaanse maatpakken staarden op de beursvloer vertwijfeld naar hun computers, terwijl de koersen gierend in het rood denderden. Wat was hier in hemelsnaam aan de hand? Economen buitelden over elkaar heen om deze onverwachtse crash te duiden, maar een duidelijk aantoonbare reden voor het klappen van de bubbel kwam er niet. Tot nu. Showtime heeft namelijk wat creatieve geesten bij elkaar gezet om met een plausibele oorzaak te komen. Nou ja, plausibel…
Mo money, Mo problems
Maurice “Mo” Monroe – gespeeld door Don Cheadle – heeft zich van de beursvloer opgewerkt naar een corner office op de honderdste verdieping van de ivoren toren. Mo verdient zoveel geld dat hij er het hele jaar de openhaard mee zou kunnen stoken. Hij woont in het penthouse van een vijf sterren hotel en laat zich door zijn chauffeur in een stretched Lamborghini van VIP-tafel naar VIP-tafel rijden. Mo zijn leven is een dik-voor-mekaar-show, maar zoals dat gaat met mensen die veel geld hebben: ze willen altijd meer. Veel meer. Samen met zijn compagnon, Dawn, smeedt hij een plan wat moet zorgen voor een cashflow waar zelfs Bill Gates eng van wordt. Echter, zoals dat altijd gaat met plannen, ze zien er op de tekentafel altijd beter uit dan in de uitvoering.
Verwacht – ondanks het onderwerp – een niet al te serieuze serie.
Props voor creativiteit
Black Monday is eigenlijk een soort liefdesbaby van The Wolf Of Wall Street en House Of Lies. Speelde Cheadle in die laatste nog een hosselaar in de consultancy wereld, in Black Monday probeert hij met mooie praatjes de dagkoers naar zijn hand te zetten. Het gaat te ver om te zeggen dat Cheadle maar één typetje in z’n assortiment heeft – dat heeft hij met zijn rol in Hotel Rwanda wel bewezen – maar Marty Kaan en Maurice Monroe hadden zomaar tweelingbroers kunnen zijn. Laten we het erop houden dat Cheadle de rol van ‘snelle jongen’ wel aardig onder de knie heeft en dat komt nergens beter tot z’n recht dan in een wereld waar alles draait om scoren. Showtime presenteert de wereld van eighties overvloed met een hele dikke knipoog en ook op dat vlak vallen er dus genoeg parallellen te trekken met de dramadie House Of Lies. Verwacht dus – ondanks het onderwerp – een niet al te serieuze serie. Ik vind het sowieso nice dat Showtime met het mysterie rondom Black Monday aan de haal is gegaan. Originaliteit is bij het bedenken van nieuwe series vaak ver te zoeken, maar de thuishaven van Homeland, Ray Donovan en Escape At Dannemora is er toch maar mooi in geslaagd om met een verrassend verhaal te komen. Een verhaal dat – na een wat trage start – ook nog eens steeds interessanter wordt. Niet dat Black Monday langzaam uitgroeit tot een waar meesterwerk, maar het is een serie die je er in wat verloren uren prima doorheen kunt timmeren.
- Showtime (2019)
- Wolf of Wall Street: the series
- 25 minuten per aflevering