Canadese ode aan de Scandinavische thriller
Cardinal
Eigenlijk alles wat je gewend bent van Scandinavische thrillers, maar dan van Canadese bodem. Sneeuw, moord, sociaal gehandicapte detective.
Luther. Marcella. River. Bosch. Vernoem je serie naar een norse, sociaal gehandicapte detective met de nodige problemen in de privésfeer en je moet op A3 gaan printen om de kijkcijfers kwijt te kunnen. Dat is ongeveer wat ze daar bij het Canadese CTV gedacht moeten hebben toen iemand voorstelde om de prijswinnende misdaadroman Forty Words For Sorrow van Giles Blunt om te bouwen tot serie. Zo kon het gebeuren dat detective Cardinal verhuisde van het boek op je nachtkastje naar de tv in je woonkamer en dat heeft – op wat kleine op- een aanmerkingen na – geleid tot een serie die je er op een regenachtige zondagmiddag prima doorheen kunt timmeren met een pak gevulde koeken binnen handbereik.
Cardinal
John Cardinal is sacherijnig.
Sacherijnig, omdat hij op een plek woont waar het zo koud is dat je tien
maanden van het jaar alleen met je moonboots naar buiten kunt.
Sacherijnig, omdat het niet bepaald lekker gaat met de moeder van zijn
kind. Maar boven alles is John Cardinal vooral sacherijnig, omdat hij
van zijn baas parkeerbonnen moet uitschrijven terwijl er eigenlijk
gezocht zou moeten worden naar een vermist meisje. Na maanden zonder
resultaat is besloten de zoekacties te staken en de zaak op een laag
pitje te zetten en dat zit John niet lekker. Go John! Als op een dag het
lichaam van ‘t meisje letterlijk en figuurlijk boven water komt mag
Cardinal z’n vergrootglas en zaklamp weer uit z’n bureaula trekken en
ontvouwt zich een race tegen de klok om te voorkomen dat een verknipte
moordenaar nog meer slachtoffers maakt.
Grote open vlaktes vol sneeuw en ongerepte natuur, ogenschijnlijk ongepolijste hoofdpersonen en natuurlijk een lugubere moordzaak waar je twaalfvingerige darm acuut van in de kramp schiet.
Nice, maar net niet
Het is niet gek als je na de eerste twintig minuten Cardinal denkt dat je de nieuwe Fortitude of The Killing
voorgeschoteld hebt gekregen. Ik geloof dat ik na een kwartier al bezig
was om m’n hele whatsapplijst te stalken met dit nieuwe pareltje van
Canadese bodem. Grote open vlaktes vol sneeuw en ongerepte natuur,
ogenschijnlijk ongepolijste hoofdpersonen en natuurlijk een lugubere
moordzaak waar je twaalfvingerige darm acuut van in de kramp schiet, het
zit er allemaal in en wordt op precies de juiste momenten begeleid door
heerlijk beklemmende en onheilspellende muziek. Maar zoals dat gaat met
dingen die bijna te mooi zijn om waar te zijn, schieten er na een
aflevering of twee ook wel wat barsten in CTV’s ode aan de
Scandinavische thriller. Zo nu en dan trekken de schrijvers
zevenmijlslaarzen aan waarmee ze met een rotvaart door het verhaal
denderen. Niks mis met een beetje tempo, maar als het te gehaast
aanvoelt dan gaat er ergens iets mis. Ook is het soms ergerlijk hoe
‘toevallig’ bepaalde verhaallijnen met elkaar vervlochten raken. Als je
jezelf onder het kijken hardop “yeah right” hoort zeggen, dan zou je
kunnen concluderen dat een aantal bochten net even iets te kort zijn
aangesneden. Neemt niet weg dat liefhebbers van Scandinavische
nagelbijters deze best een kans kunnen geven en als hij in de smaak valt
dan kun je je lol op, want CTV heeft inmiddels al bekend gemaakt dat
ook de overige Cardinal-boeken verfilmd gaan worden. Mooie
vooruitzichten!
- CTV (2017)
- Grimmige detective met heel veel sneeuw
- 50 minuten per aflevering