Elizabeth Olsen is de ultieme (moordende) Texaanse huisvrouw
Love & Death
Twee religieuze koppels zijn ongelukkig in hun schijnbaar perfecte familieleventjes in een kleine stad in Texas. Alles verandert wanneer één iemand een bijl oppakt. Want niet elke droom, heeft een perfect einde.
Worst case scenario voor de wanhopige, verveelde huisvrouw? Je weggestopte emoties botvieren op een ander, met een bijl. Althans dat is wat het verhaal in HBO’s Love & Death ons duidelijk maakt. Candy Montgomery (Elizabeth Olsen) wilde meer uit het leven halen, alle kleuren en gevoelens ten volste beleven, risico’s nemen en de wind in haar haar voelen. Maar in een klein stadje in de jaren ‘70 lijkt dat de huisvrouw niet gegund.
Door: Loeke de Waal
Love & Death is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de gelovige huisvrouw Candy Montgomery (Olsen) in Wylie, Texas. Ze werd in 1980 beschuldigd van een brute moord met een bijl op haar vriendin Betty Gore, twee jaar nadat ze een affaire had met Betty’s man Allan (Jesse Plemons). De HBO-serie was al twee maanden volop in productie toen ze ontdekten dat ook Hulu met een soortgelijke productie bezig was. Hun serie Candy, gespeeld door Jessica Biel, kwam in 2022 uit, maar kreeg uiteindelijk weinig aandacht.
Nuances in de gehaktmaler
Dat zal Love & Death waarschijnlijk niet overkomen. Hoewel de show (te lang) de tijd neemt om in de bloederige details van de aanslag te duiken en het tot die tijd meer romance is dan crime drama, steken de acteerprestaties er in deze serie met kop en schouders bovenuit. (Alleen Melanie Lynskey’s Betty voor Hulu is natuurlijk niet te overtreffen). Zelfs wanneer het verhaal wat saai wordt, weten Plemons en Olsen je blijvend te fascineren met de subtiele nuances van het teleurstellende leven van een Texaanse huisvrouw en -man op hun gezicht. Door passief agressief het gehakt te malen, gedesillusioneerd naar het plafond te staren als je vrouw in bed je avances afslaat en je met angst en deceptie naar je man kijkt als hij stom lacht om grapjes op tv over hoe dom vrouwen zijn.
Maar een huisvrouw kan, als ze het graag genoeg wil, het heft in eigen handen nemen en met een knip in de vingers haar leven omgooien. Wanneer Candy dat doet, gaat ze pragmatisch te werk. Aan de hand van meerdere strategiesessies waar ze tijdens zelfgemaakte lunches met Allan de regels van de aanstaande affaire afspreekt. Maar in het geval van Candy verandert haar ogenschijnlijk perfecte droom in een nachtmerrie. Precies daarom nam de moord op Betty Gore en de bekentenis van Montgomery - geen spoilers! - destijds de lokale nieuwsmedia in Texas over. Men houdt ervan.
Wat de zaak uiteindelijk werkelijk beroemd maakte, was de uitkomst. Google het maar als je niet kunt wachten. Want waar Candy claimde dat het zelfverdediging was, vraag je je ook nu als kijker af hoe geloofwaardig dat is als je iemand 41 keer met een bijl raakt. Zeker als de verzoening tussen Betty en Allan betekent dat jij weer alleen in de keuken van waarde bent.
De beroemdste Olsen
Je zou het je bijna niet meer kunnen voorstellen, maar Elizabeth Olsen was vroeger vooral ‘de grote zus van’. Haar twee jongere tweelingzusje Mary-Kate en Ashley werden wereldberoemd door Full House (1987-1995) en het leek voor Elizabeth soms moeilijk onder dat juk vandaan te komen. Tot ze in 2014 de rol van Wanda Maximoff op zich nam in het Marvel Universum. Waarna Elizabeth inmiddels vooral dankzij haar hitserie WandaVision (2021) de bekendste Olsen werd.
Net als wanneer Marvels WandaVision de Scarlet Witch (Olsen) onthult en zij uit verdriet de hele boel wil opblazen, draait het verhaal van Candy in Love & Death om opgekropte emoties. En tot welke gruwelen die kunnen leiden als ze worden vrijgelaten door iemand die nooit heeft geleerd ermee om te gaan.
Wel of niet kijken?
Kijk Love & Death dus voor die opgekropte emoties en het acteerwerk. Niet voor de spanning van de zaak. Het lijkt Elizabeth Olsens taak ons te laten begrijpen wie Candy was en of we haar moeten vergeven. En welke elementen ons haar, op zijn minst, doen begrijpen. Zoals ook de songtekst van Nina Simone’s openingsnummer oppert: “I'm just a soul whose intentions are good / Oh, Lord, please, don't let me be misunderstood”. Misschien is dat het minste wat de kijker voor haar kan doen.
- Cijfer: 6
- Te zien op HBO
- Crime drama
- 6 afleveringen
- Cast: Elizabeth Olsen, Jesse Plemons, Olivia Grace Applegate en meer.