Elvis komt op HBO Max: streamen of skippen? 2 september
Elvis
De film is niet perfect, een echte Elvis vertelling is het ook niet en de film zal het publiek mega verdelen. Maar Luhrman en Austin zijn meesterlijk in het prikkelen van je zintuigen. Damn.
Je dacht misschien: Elvis, leuke film voor m'n pa of oma. Maar nu de bioscoophit met Austin Butler vanaf 2 september op HBO Max te zien is, wil je deze oude muzieklegende misschien toch een kans geven. Check hier waarom.
Iedereen die de films van Baz Luhrmann kent (Romeo + Juliet, Moulin Rouge!, The Great Gatsby) weet dat de regisseur geen boodschap heeft aan ‘less is more’. Z’n films zijn groots, meeslepend, opzwepend, spectaculair, kleurrijk en bombastisch. Dus maakt Baz Luhrman een film over de vroeg overleden superster Elvis Presley (hij werd maar 42) dan is dat geen doorsnee werk. En gelukkig maar, want wie zit er nou te wachten op weer zo’n cliché biopic over de indrukwekkende rise en tragische fall van een grote artiest waar vooral onze ouders en grootouders naar luisterden?
A star is born, maar ook een creepy manager
Luhrmann volgt Elvis vanaf het moment dat hij tijdens een van z’n eerste optredens wordt gespot door Colonel Tom Parker. Hij was een Nederlander (echte naam: Andreas van Kuijk) die illegaal naar Amerika emigreerde, daar het leger in ging en later circuspromotor en artiestenmanager werd. Ook die van Elvis. Met behulp van Parker groeit Elvis uit tot een ongekend populaire én controversiële zanger: je kan het je nu amper voorstellen, maar met z’n (voor die tijd) sexy dansmoves en zwarte muziek (z’n tunes zaten vol gospel en rythm-and-blues... ook een verhaal op zich) was Elvis een no-go onder Amerikaanse conservatieven en racisten. Diezelfde unieke combinatie maakte van hem juist een megahit onder de jongere rebellerende generaties. En dat leverde Elvis de status van sekssymbool, filmster en een van de bestverkopende artiesten ooit op. Maar ook de status van een doodongelukkige, ongezonde, verslaafde, veel te jong gestorven man. Met een shady rol voor zijn shady manager.
Oppervlakkig
Het is vreemd dat Baz Luhrmann het verhaal van Elvis vertelt vanuit het perspectief van z’n manager, die in de film vooral wil bewijzen dat hij écht geen bad guy was (welles) en heel erg onbegrepen (nietes). Tom Hanks is een van de tofste acteurs aller tijden als je het mij vraagt, maar hij komt met z’n bodysuit en protheses voor de extra kilo’s en rare Engelse accent (met Nederlands heeft het op z’n ‘Godverdomme’ na weinig te maken) niet heel lekker uit de verf. Hij acteert niet slecht, zeker niet. Maar met z’n looks en accent zou hij ook een personage uit een Harry Potter-film kunnen zijn. Tegelijk maakt die weird gekozen focus op Parker van Elvis een vrij oppervlakkig en passief personage die alles maar 'overkomt'. Je komt natuurlijk veel te weten over z'n roots en uitdagingen. Maar wie naar deze film gaat met het idee écht een complete kijk in het hoofd te krijgen van de superster, komt bedrogen uit. Ook de belangrijkste personen om hem heen (z’n vrouw Priscilla bijvoorbeeld) blijven vlak.
Seks appeal
Toch entertaint, ontroert en boeit deze rollercoaster van een film. Of misschien beter gezegd, videoclip. Dat zit hem enerzijds in Baz Luhrmanns gevoel voor stijl, drama en ritme: hij weet wanneer hij moet versnellen en af moet remmen om de kijker even op adem te laten komen. Hij weet welke profs hij inschakelt om het publiek te overdonderen met sprankelende sets, kostuums en muziek. Hij weet ook dat hij niet om Elvis heen kan zonder de grote invloed van zwarte Amerikaanse artiesten te benoemen. En hij weet wie hij moet casten om het publiek te charmeren. Austin Butler is met zijn looks, seks appeal, losse heupen en acteerskills een gouden greep. De acteur die in z’n jeugdjaren bekend werd met rollen in Disney- en Nickelodeon-series als iCarly, Hannah Montana en Zoey 101 bewijst met zijn Elvis-vertolking dat hij een grote, intense film kan dragen. En wanneer Austin echt los kan in de vele energieke optredens die de film telt, geloof je direct dat hij een crowd op hol kan laten slaan. Sterker nog, dat doet hij ook.
Kortom: de film is niet perfect, een echte Elvis vertelling is het ook niet en hij zal het publiek vast mega verdelen. Maar Luhrman en Austin zijn meesterlijk in het prikkelen van je zintuigen.
Enne, voor een film van meer dan twee-en-een-half uur verveelt 'ie nergens. Knap.
Elvis is na z'n bioscooprelease vanaf 2 september op HBO Max te zien.
- Elvis (2022)
- Cijfer: 7,5
- Drama, muziek
- Duur: 2h, 39min
- Regie: Baz Luhrmann
- Cast: Austin Butler, Tom Hanks, Olivia DeJonge, Helen Thomson, Richard Roxburgh