Last Night in Soho: glamourdroom wordt spooky loverboy nachtmerrie
Last Night in Soho
Anya Taylor-Joy uit The Queen's Gambit schittert in een stijlvolle psychologische horrorthriller van Baby Driver-regisseur Edgar Wright. En die wil je zien.
Heerlijk hoor, die swinging sixties in Londen vol fancy bars, cocktails, toffe muziek en mooie outfits. Maar in Last Night in Soho ontdekt de nostalgische modestudent Eloise op een creepy en bovennatuurlijke manier dat vieze mannen van alle tijden zijn. Yikes!
Het begint allemaal leuk en opwindend: het lieve, nostalgische dorpsmeisje Eloise (Thomasin McKenzie uit Jojo Rabbit), met een gezonde obsessie voor de swinging sixties, mag naar de modeacademie in Londen. Hooray! Dream come true! Verdrietig alleen dat ze dit nieuwe avontuur niet met haar overleden moeder kan delen, die worstelde met mentale problemen en zelfmoord pleegde. Alhoewel, Eloise ziet haar nog altijd in spiegels, dus haar mama is er toch een soort van bij. Brr… Helaas blijkt Eloises nieuwe kamergenoot Jocasta een jaloerse bitch die ook de andere huisgenoten tegen het provinciaalse modetalent opzet. Maar Eloise vindt gelukkig een zolderkamer in de wijk Soho bij de oude markante dame Ms Collins (Diana Rigg, Game of Thrones). Of nou ja, gelukkig...?
Nachtmerrie wordt werkelijkheid
Op die vintage zolderkamer beleeft Eloise al direct een reeks magische dromen. Ze belandt in het Londen van de jaren zestig waar ze de knappe en ambitieuze blondine Sandie (Anya Taylor-Joy, The Queen's Gambit) in een stijlvolle club ziet. Net als Eloise wil deze jonge meid het maken, maar dan als zangeres. En hoe bizar: het ene moment kijkt Eloise naar haar via spiegels, het andere moment IS ze haar. Het inspireert Eloise voor haar designs en ze laat zich ook een lekkere blonde coupe aanmeten. De dromen slaan echter om in gruwelijke nachtmerries waarin Sandies charmante manager Jack (Matt Smith, The Queen) een gewelddadige loverboy blijkt die de wannabe-zangeres dwingt tot seks met vieze oude mannen. En het wordt nog enger: de personen uit de nachtmerries komen in Eloises echte leven achter haar aan. Wat is nog fantasie en wat is werkelijkheid?
Een lust voor het oog én oor
Regisseur Edgar Wright (Baby Driver, Shaun of the Dead) dompelt je twee uur onder in een verknipte, maar geweldig mooi gefilmde wereld die je als kijker ook als een soort stijlvolle koortsdroom ervaart. Het oude Londen met z’n glamoureuze nachtclubs, toverachtige kleuren, Vesper-cocktails, prachtige kleding en sfeervol verlichte straten. En dan de manier waarop het geluid, de briljante soundtrack en die verbluffende beelden (zelfs de enge) samensmelten: een lust voor het oog en oor. Of je je nou in een van de nachtclubs bevindt, in het verleden of het heden, of de lege zaal waar Anya Taylor-Joy het nummer Downtown van Petula Clark a-capella opvoert. Je zou zelf even in de droom willen stappen. Zonder die vieze mannen dan.
Smakelijke Genre-cocktail
Het mysterieuze verhaal laat je hunkeren naar het moment van ontknoping: wat is echt, wat is heden en verleden en hoe lopen die freaky taferelen in godsnaam af? Wright houdt je aandacht er bovendien goed bij door het lekkere tempo van de film en de fijne balans in spanning, drama en hilarische humor. Richting het einde vliegt Last Night in Soho echter uit de bocht. Zo wordt het steeds ongeloofwaardiger dat de enige leuke jongen van Eloises opleiding haar wil blijven helpen; daarvoor is het destructieve gedrag van deze ontsporende chick te heftig. Daarnaast worden de (te vaak herhaalde) beelden van de geesten bijna lachwekkend, terwijl je die nog steeds heel creepy moet vinden. En het irritant zachte, zeurderige stemmetje van Eloise doet inmiddels je nekharen overeind laat staan. Het heeft allemaal tot gevolg dat de grote onthulling, niet zo groots bij je binnenkomt. Jammer, want een originele twist heeft ‘ie wel.
Vage boodschap, stijlvol verpakt
Als vermakelijke en superstijlvolle popcornfilm met een bovennatuurlijk en giftig-nostalgisch randje is Last Night in Soho meer dan geslaagd. Maar wat Edgar Wright nou uiteindelijk wil zeggen op het gebied van #metoo, de stad als verderfelijke plek of erfelijk mentale aandoeningen (waarmee ik niet zeg dat alles zich in Eloises hoofd afspeelt), geen idee. Daarvoor schiet de film in het laatste gedeelte te veel onduidelijke kanten op. Het maakt van Last Night in Soho één groot thematisch vraagteken, verpakt in een superstijlvol en intrigerend designerjasje. Dat dan weer wel.
- Last Night in Soho (2020)
- Cijfer: 8
- Drama, thriller, psychologisch, spooky
- Duur: 1u, 56min
- Regie: Edgar Wright
- Cast: Anya Taylor-Joy, Thomasin McKenzie, Matt Smith, Terence Stamp, Diana Rigg, Michael Ajao, Rita Tushingham, Synnove Karlsen